ایجاد-بندهای-آبگردان-برای-تطبیق-معاهده-آب-هیرمند

وزارت انرژی و آب افغانستان در واکنش به هشدار وزیر خارجه ایران در مورد رود هیرمند(هلمند) میگوید که هدف از ایجاد بند های آّب گردان در افغانستان، تطبیق معاهده آب هیرمند بوده و عامل کاهش آب، خشکسالی می باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته هشدار داد که تهران نمی‌تواند در برابر ساخت بندهای آب در افغانستان بی‌تفاوت باشد، در صورت عدم رعایت حق‌آبه ایران از آب رود هیرمند، کشورش مجبور است دست به عمل متقابل بزند.

اما مقام های افغانستان در پاسخ آقای ظریف می گویند که بندهای آّب در کشور به هدف تطبیق معاهده آب هیرمند ساخته می شود.

صبغت الله احمدی، معاون سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ کمیته مشترک آّب میان افغانستان و ایران ایجاد شده و روی موارد جنجال بر انگیز کار میکند.

به گفته وی، این کمیته فیصله کرده است که ایران و افغانستان در مورد زون آبی هیرمند، باید مطابق به معاهده آبی سال 1351 خورشیدی عمل نمایند.

بر اساس این معاهده، ایران در هر ثانیه 22 متر مکعب آّب از رود هیرمند دریافت میتواند و 4مترمکعب آب در هرثانیه به هدف حسن همجواری برای ایران در نظر گرفته شده است.

 این مقدار آب، در سال های که افغانستان با خشک سالی روبرو نباشد قابل اجرا است اما در خشک سالی حق آّبه ایران نیز کاهش می یابد. درحالیکه ایران در جریان سال های گذشته بیشتر از این مقدار آّب را از رود هیرمند دریافت کرده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه میگوید که در سال جاری بخش های غرب و جنوب افغانستان با خشک سالی مواجه است و میزان آّب رود هیرمند به صورت طبعی کاهش یافته است.

آقای احمدی افزود، بر اساس معاهده سال 1351 میان دو کشور، ایران تنها حق دارد از دو مجرا از آب افغانستان استفاده نماید، اما در حال حاضر ایران از چندین مجرا آب استفاده میکند.

بر اساس گفته های احمدی، منطقه چخانسور در ولایت نیمروز با خشک سالی مواجه است و آّب این منطقه از ایران باید وارد افغانستان شود، در حالیکه ایران این آب را در سرزمین خود شان مصرف میکند.

وزارت خارجه تاکید میکند که ایران و افغانستان روابط دوستانه دارد و بر اساس این روابط مشکلات به میان آمده نیز قابل حل است.

در همین حال آٌصف غفوری، رئیس دفتر وزارت انرژی و آب با تایید گفته های آقای احمدی می گوید که خشک سالی در کشور روی ظرفیت رود هیرمند تاثیر گذاشته است، اما افغانستان معاهده رود هیرمند را عملی میکند.

وی تاکید دارد که ساخت بند های آب گردان در افغانستان نیز به همین هدف جریان دارد.

این درحالی است که ایران بار ها از ایجاد بند های آّب گردان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تاکید دارد که ساخت این بند ها حق آّبه ایران را با خطر مواجه میکند.

ایجاد بندهای آبگردان برای تطبیق معاهده آب هیرمند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد