ایران-و-هند-امارت-اسلامی-طالبان-یک-تهدید-است

وزرای خارجه هند و ایران تاکید داشتند که امارت اسلامی طالبان در افغانستان تهدید وجودی برای پاکستان و تهدیدی برای امنیت ملی آنها است.

به گزارش افغان نیوز: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که امروز جمعه (۲۷ حمل) در نشست آنلاین «رایزانا»، صحبت می‌کرد، از طالبان خواست که باید گفت‌وگوها را آغاز کنند. 

آقای ظریف همچنان تأکید کرد که روند صلح افغانستان باید به رهبری و مالکیت مردم این کشور باشد.

وزیر خارجه‌ی ایران تصریح کرد که طالبان باید خود شان را بر اساس نظام‌های دموکراتیک عیار کنند؛ زیرا اگر آن‌ها بخواهند به ایدیولوژی دهه‌ی ۹۰ برگردند، این ناممکن است.

وی گفت: «ما باید اختلافات خود را کنار بگذاریم و روی مشترکات خود تمرکز کنیم، از جمله این واقعیت که امارت اسلامی در افغانستان تهدید وجودی برای پاکستان و تهدیدی برای امنیت ملی ایران و هند است.»

از سویی هم، جی شنکر -وزیر خارجه‌ی هند- نیز در این نشست گفت که افغانستان امروز بسیار متفاوت از افغانستان دیروز است و ممکن نیست که از دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته در این کشور، چشم‌پوشی شود.

آقای شنکر تأکید کرد که افغانستان به صلح مضاعف نیاز دارد و از کشورهای منطقه نیز خواست تا در این امر با این کشور همکاری کنند.

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور نیز در این نشست گفت که طالبان باید دست از جنگ برداشته و با دولت افغانستان صلح کنند و به بخشی از جریان اصلی این جامعه مبدل شوند. 

او هم‌چنان گفت که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یک فرصت عالی برای نیروهای امنیتی است تا کنترل وضعیت امنیتی شان را در دست گیرند.

مشاور امنیت ملی در این نشست، با بیان این که همه‌ی شهروندان کشور می‌توانند در جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی داشته باشند، تأکید کرد که طالبان نباید به این فکر باشند که هنوز هم می‌توانند خواسته‌های خود را بر مردم تحمیل ‌کنند.

ایران و هند: امارت اسلامی طالبان یک تهدید است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد