کدام-طرف-بهانه‌تراشی-می‌کند؛-حکومت-یا-طالبان-

مجتمع جامعه مدنی و شورای عالی مصالحه ملی کشور می‌گویند که مردم افغانستان باید در نشست استانبول به عنوان ناظر حضور داشته باشند تا بدانند که کدام طرف بهانه‌تراشی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی، امروز سه‌شنبه( ۱۰، حمل) در "نشست ملی صلح" گفت که برای تامین صلح نیاز به یک "دولت صلح و یا عبوری" است که دو طرف روی آن توافق داشته باشد. 

آقای سعادتی افزود؛ انتظار از  نشست استانبول این است که رهبران دو طرف جنگ در آن شرکت کنند و در حضور جامعه جهانی روی مسئله دولت انتقالی، نوعیت نظام پسا صلح و غیر مسلح سازی طالبان به یک توافق برسند. 

به باور وی؛ مردم افغانستان باید در نشست استانبول به عنوان ناظر حضور داشته باشند و بدانند که" کدام طرف بهانه‌تراشی می‌کند و صلح در کشور نمی‌خواهد. 

معاون شورای عالی مصالحه ملی تصریح نمود که از گفتگو‌های بین‌الافغانی در نشست مسکو چنین دریافت شد که عزمی قاطع برای پایان جنگ وجود ندارد؛ یعنی شش کشور اشتراک کننده در آن نشست در مورد صلح و جنگ افغانستان به نتیجه‌ای مشخص دست یافتند. 

سیما سمر، وزیر پیشین دولت در امور حقوق بشر در این نشست گفت که پروسه صلح باید مشارکتی باشد، زنان و قربانیان جنگ در آن حضور معنادار داشته باشند. 

او تاکید کرد که حضور قربانیان جنگ در پروسه صلح میزان انتقام جویی را در این پروسه میان دو طرف کاهش می‌دهد. 

تاج‌الدین نوری، رییس شورای اجتماعی برای تحکیم صلح نیز گفت که باید آتش‌بس تامین و گفتگویی بین‌الافغانی از سر گرفته شود؛ زیرا پیش نیاز مذاکرات صلح تامین آتش‌بس است. 

آقای نوری افزود که مبنای مذاکرات صلح میان دو طرف باید عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی باشد نه امتیاز خواهی و برتری جویی. او تاکید کرد؛ صلح بدون عدالت اجتماعی، نا پایدار و زود گذر است. 

آقای نوری بیان کرد که اشتباه نشست بن نباید در نشست استانبول تکرار شود؛ زیرا اشتباه آن نشست این بود که نتوانست عدالت اجتماعی را در افغانستان تامین کند. 

عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه‌ای مدنی افغانستان در این نشست گفت که در پروسه و مذاکرات صلح باید به تمامی حساسیت‌های موجود قومی، زبانی و مذهبی در اجتماعی افغانستان توجه و راه حل ارایه شود. 

او تاکید کرد که گروه طالبان باید دیدگاه خود را در مورد حاکمیت ملی، حقوق شهروندی و حقوق زنان مشخص نماید.

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان گفت که حقوق زنان از موارد مهم پروسه است که باید تامین شود و برداشت گروه طالبان از حقوق زنان متفاوت از برداشت شهروندان و زنان است. 

بانو فرید تاکید کرد؛ برداشت زنان از حقوق‌شان مبتنی بر قانون اساسی است که اساس آن اسلامی می‌باشد، اما برداشت گروه طالبان در مورد حقوق زنان اکنون قابل تطبیق نیست. 

باااین‌حال، قرار است نشست استانبول با اشتراک طرف‌های درگیر جنگ افغانستان و جامعه‌ جهانی در هفته‌های پیش رو دایر و در باره صلح و جنگ افغانستان تصمیم نهایی گرفته شود.

کدام طرف بهانه‌تراشی می‌کند؛ حکومت یا طالبان؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد