با-آغاز-کار-حکومت-وحدت-ملی،-ائتلاف-شمال-پایان-یافت

رئیس جمهورغنی، طرح تشکیل حکومت وحدت ملی را در کشور به آمریکا پیشنهاد کرد تا از این طریق جنجال های ائتلاف شمال را نیز پایان داد.

به گزارش افغان خبر: بر اساس اسناد ویکی‌لیکس اشرف غنی در سال ۲۰۰۹ میلادی تشکیل حکومت وحدت ملی را در طرحی چهار ماده‌ای به آمریکایی‌ها پیشنهاد داده بود.

روهی، نوشته که اشرف غنی سال 2009 میلادی قبل از این که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود به «کارل ایکنبری» سفیر وقت آمریکا در کابل پیشنهاد کرده بود که حکومت وحدت ملی را با شرکت عبدالله عبدالله و حامدکرزی تشکیل دهند.

بر اساس این گزارش، اشرف غنی با تشکیل حکومت وحدت ملی به جنجال‌های ائتلاف شمال نیز پایان داد.

اگر چه به وجود آمدن دولت وحدت ملی در سال 2014 میلادی در ظاهر به دلیل جنجالی شدن نتایج انتخابات بود اما افشاگری‌های اخیر «ویکی‌لیکس» با انتشار برخی از اسناد مشخص کرد که اشرف غنی 19 ستامبر سال 2009 میلادی با «کارل‌ایکنبری» سفیر وقت آمریکا دیدار کرده بود.

آقای اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد تشکیل حکومت وحدت ملی را داده بود.

در طرحی پیشنهادی اشرف غنی آمده است: آمریکا با سهیم ساختن حامد کرزی و عبدالله عبدالله یک دولت ائتلافی ایجاد کند تا فقط بر اساس معامله دو طرف تشکیل شود اما در ساختار و دستگاه اجرایی دولت تغییری ایجاد نکند.

وی همچنان پیشنهاد داده بود که در دولت ائتلافی کرزی و عبدالله سران ائتلاف شمال باید در سمت‌های مهم دولتی گماشته شوند تا عبدالله دیگر نتواند واقعا از ائتلاف شمال نمایندگی کند تا در زمانی که نیاز باشد عبدالله به کرزی فروخته شود.

ولی اسناد منتشر شده از ویکی‌لیکس همچنان نشان می‌دهند که کرزی حاضر نشد تا بر سر تغییر ساختار دولت با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کند.

در گزارش روهی آمده است که اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سفیر وقت آمریکا بیشتر در مورد سرنوشت پیمان امنیتی نگران بود.

از سوی دیگر اشرف غنی نیز به سفیر آمریکا گفته بود که کرزی در مورد پیمان امنیتی و حضور دراز مدت نیروهای خارجی در افغانستان موضع تاکتیکی اتخاذ خواهد کرد.

گزارش می‌افزاید که رئیس جمهور کنونی کشور برای تضمین حضور نیروهای آمریکایی به امضا رسیدن پیمان امنیتی پیشنهاد داده بود تا در دور دوم انتخابات دولت انتقالی ایجاد شود.

در این اسناد آمده است: باید دولت انتقالی ایجاد شود تا حکومت وحدت ملی در دوره‌ای سه ساله راه را برای انتخابات مشروع ایجاد کند.

ائتلاف شمال که با حضور بیشتر سران جهادی به شمول، یونس قانونی،عبدالله عبدالله عبدالله، محمد محقق، کریم خلیلی، شهید مصطفی کاظمی، استاد سیاف و محمد اکبری تشکیل شده بود اکنون اتحاد خویش را از دست داده است.

با آغاز کار حکومت وحدت ملی، ائتلاف شمال پایان یافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد