با-امضای-سند-دیورند،-تجاوز-و-خودکامگی-پاکستان-پایان-نخواهدیافت

عبدالغفور لیوال، سرپرست وزارت سرحدات و قبایل میگوید، سند دیورند را حکومت های گذشته افغانستان به امضا رسانده اند، اما مردم دو طرف این خط، سند امضا شده را قبول ندارند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالغفور لیوال، سرپرست وزارت سرحدات و قبایل امروز سه شنبه  (24حوت) در یک کنفرانس خبری در کابل بیان داشت که خط دیورند مردم یک قبیله را از هم جدا ساخته است.

وی بیان داشت که حکومت های قبلی افغانستان خط دیورند را با هند بریتانیایی به رسمیت شناخته اند، اما در حال حاضر مردم دو طرف خط باید تصمیم بیگیرند و حکومت خلاف خواست مردم تصمیم گیری کرده نمیتواند.

لیوال علاوه کرد که اگر خط دیورند به رسمیت هم شناخته شود، وضعیت امنیتی در افغانستان بهبود نخواهد یافت، چون پاکستان اهداف خود را دنبال میکند و با امضای سند دیورند، هنوز تجاوز و خودکامگی پاکستان پایان نیافته است.

به باور سرپرست وزارت سرحدات و قبایل، باید پاکستان به دنبال از بین بردن لانه های تروریزم باشد و بر مردم قبایلی فشار نیاورد.

با این وجود، این مقام حکومت وحدت ملی از آن سوی دیورند معلومات ارائه کرد و گفت که مناطق قبایلی پاکستان به مکان های نظامی تبدیل شده است.

وی بیان داشت که در این مناطق قبایلی هیچ فردی حق بروز اطلاعات را ندارد و مردم ملکی کشته و زخمی میشوند، اما نظامیان پاکستان با قدرت آنها را در خفا قرار داده است.

سرپرست وزارت سرحدات و قبایل علاوه کرد این معلومات را مهاجرینی که مجبور به ترک خانه هایشان شدند و از خط دیورند به این سو فرار نمودند با وی در میان گذاشته اند

از سوی هم لیوال میگوید که مهاجرین افغان در خاک پاکستان از سوی حکومت آن کشور مورد آزار و اذیت قرار میگیرند و در بسا موارد مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

او میگوید این عملکرد حکومت پاکستان نشان دهنده سراسیمه گی است وباید پاکستان به ثبات و امنیت منطقه فکر کند، تا خود به امنیت برسد.

این در حالی است که در روز های اخیر تنش ها میان افغانستان و پاکستان بیشتر شده و نزدیک به یک ماه میشود که گذرگاه های مرزی بروی ترانزیت کالا های تجارتی از سوی پاکستان مسدود گردیده است.

با امضای سند دیورند، تجاوز و خودکامگی پاکستان پایان نخواهدیافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد