با-ایجاد-مناطق-امن-به-طالبان؛-ساختار-حکومت-فدرالی-گردد

حزب کنگره ملی افغانستان اعلام کرد که در صورت سپردن مناطق امن برای طالبان باید نظام سیاسی کشور فدرالی گردد، در غیر آن افغانستان به تجزیه سوق داده می شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، امروز چهارشنبه (10 اسد) در یک نشست خبری بیان کرد که استراتیژی آمریکا در قبال افغانستان با شکست مواجه شده است.

بر اساس گفته های وی، اکنون آمریکا و طالبان گفتگو های رو در رو انجام میدهند و تلاش میکنند تا از راه مذاکره به نتیجه برسند.

اما آمریکا در افغانستان به دنبال منافع شخصی خویش است و هیچ گاه منافع افغانستان را در نظر نمیگیرد، به همین دلیل باید این گفتگو ها با هماهنگی دولت افغانستان انجام می شد.

آقای پدرام تاکید دارد که پس از چند دور گفتگو های مستقیم، آمریکا تلاش دارد تا بعضی مناطق را به دست طالبان دهد و برای اینکه افکار عمومی علیه این سیاست آمریکا شکل نگیرد، مناطق کم جمعیت را عنوان کرده است.

سخن ایجاد مناطق امن برای طالبان پیش از این نیز هر ازگاهی بر زبان شماری از بزرگان سیاسی و دولت مردان جاری می شد، اما با اجرایی شدن سیاست جدید آمریکا در قبال طالبان این حرف عملی می شود.

آقای پدرام تاکید دارد که پیش از سال 2018 70 درصد خاک افغانستان در کنترل حکومت افغانستان بود، اما این رقم در سال جاری به 56 درصد کاهش یافته است.

با این وجود، حکومت افغانستان در سال جاری ناکام بوده و قدرت طالبان بیشتر شده است.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان علاوه میکند که اگر مناطق امن برای طالبان ایجاد شود و یک ساختار منظم سیاسی در نظر گرفته نشود، میزان خاک افغانستان که تحت کنترل دولت باقی میماند کمتر از 30 درصد خواهد بود.

از سوی هم طالبان میتوانند با ایجاد پایگاه های نظامی و سربازگیری هر روز بر قدرت خویش بافزایند سایر مناطق افغانستان را نیز با تهدید مواجه نمایند.

آقای  پدرام تاکید دارد، این کار در صورتی میتواند عملی شود که ساختار نظام سیاسی افغانستان فدرالی گردد و طالبان نیز به عنوان یک گروه سیاسی در انتخابات آیالتی و سایر انتخابات اشتراک نمایند، در صورت برنده بودن در انتخابات میتوانند در قدرت سهیم باشند.

اما بدون ایجاد یک سیستم منظم این کار مخالفان مسلح را قدرت مند تر می سازد و جنگ های داخلی به راه خواهد افتاد.

قابل ذکر است که در روز های اخیر آمریکا به نیروهای افغان دستور داده تا مناطق کم جمعیت را به طالبان رها کرده و توجه شان را به مناطق پر جمعیت و شهر ها بیشتر نمایند.

با ایجاد مناطق امن به طالبان؛ ساختار حکومت فدرالی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد