با-بسته-شدن-مرز-تورخم-تولیدات-داخلی-افزایش-یافته-است

وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام می کند که بسته شدن مرز تورخم فرصتی را برای افغانستان ایجاد می کند که بتوانند تولیدات داخلی خود را افزایش دهد چرا که اکثر کالاهای وارداتی پاکستان را افغانستان می تواند در داخل تولید نماید.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع امروز یک شنبه(29 حوت) در کنفرانس مطبوعاتی به رسانه های گفت که در مسدود شدن راه های تجارتی میان افغانستان و پاکستان برای کشور مان فرصتی جهت افزایش تولیدات داخلی ایجاد شده اما برای کشور مقابل در سطح منطقه مشکلات زیاد اقتصادی بهمراه داشته است.

حقجو با بیان اینکه پاکستان می توانست به عنوان کشور منطقه ای که در چهارچوب سازمان های سارک، ایکو و کریک قرار دارد، نقش کلیدی بازی نماید  تصریح کرد: در حال حاضر پاکستان جایگاهش را درمنطقه از دست داده و کشور های ایران، چین و هند بعنوان بازیگران اصلی و در حال نقش آفرینی می باشند.

معین این وزارت اضافه نمود، پاکستان با مسدود نمودن مرزهای تجاری خود ،ضربه محکمی بر پیکر اقتصاد این کشور زده چنانچه شریک بزرگ تجاری خود (افغانستان) را از دست داده است.

وی همچنان علاوه می کند از سوی هم تمامی راه های ترانزیتی با آسیای میانه که نقش عمده ی برای تامین انرژی، مواد خام و نیز فروش محصولات این کشور بازی می کرد در حال بسته شدن است که می تواند اقتصاد این کشور را با خطر مواجه سازد.

او ضرر یک میلیارد دالری افغانستان را در ارتباط با مسدود شدن تورخم رد کرد و تاکید داشت که "تمامی تجارت افغانستان با پاکستان هرساله در حدود 1.5 میلیارد می شود که ضرر یک میلیاردی افغانستان در مدت یک ماه غیر قابل باور است و این رقم ممکن است به 100 میلیون دالر رسیده باشد اما خیلی نگران کننده برای افغانستان نیست."

قربان حقجو مدعی شد :  از زمانی که صادرات پاکستان بر روی کشورمان مسدود شده ،تجارت افغانستان با سایر کشور های همسایه منجمله ایران افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

معین وزارت تجارت و صنایع افزود:"  قیمت چند قلم مواد از قبیل روغن، شکر ، سبزیجات و میوه های تازه ای که از پاکستان وارد می شد افزایش یافته است اما دلیل افزایش قیمت ها بسته شدن مرز نه بلکه کم شدن محصولات در ذخایر و سردخانه های داخلی می باشد که همه ساله در فصل سرما این اتقاق می افتد."

با این همه وی با ذکر این مطلب که در گذشته راه های ترانزیتی با پاکستان حدود 3 میلیارد دالر می رسید و در حال حاضر این رقم به یک میلیار دالر کاهش یافته ، خاطرنشان ساخت : به همین منظور کاهش 50 درصدی در تقاضای کالاهای پاکستانی به وجود آمده و میزان آسیب پذیری افغانستان را کم تر نموده است.

حقجو یادآور شد که هند در تلاش ایجاد راه های تجارت با افغانستان از طریق بندر چابهار و دهلیزهای هوایی می باشد که هفته آینده طی نشستی درهند میان افغانستان و هندوستان روی این موضوع بحث و گفتگو خواهد شد.

گفتنی است که بسته شدن مرزهای تجاری پاکستان زمینه رشد و تولید داخلی را به شدت افزایش داده طوری که قرار است حدود 6 فابریکه به ارزش 1.2 میلیارد دالر در کابل ایجاد شود

با بسته شدن مرز تورخم تولیدات داخلی افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد