با-گذشت-سال-از-تعهد-جامعه-جهانی،-تروریزم-از-بین-نرفت

رییس بنیاد احمدشاه مسعود در پیوند به مذاکرات قطر می‌گوید: مداخلات کشورهای منطقوی، جنگ‌های داخلی و رقابت کشورهای بزرگ باعث شده که با گذشت ۲۰ سال از تعهد جامعه جهانی، تروریستان هنوز هم در افغانستان لانه دارند.

به گزارش افغان نیوز: احمد ولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود روز( چهار شنبه، ۳۰ میزان) در مراسم افتتاح شورای عالی انسجام جنرالان و افسران متقاعد گفت که جامعه جهانی۲۰ سال پیش به هدف سرکوب تروریزم به افغانستان آمد؛ اما تروریزم از بین نرفت و اکنون شعار حمایت از پروسه صلح افغانستان سر می‌دهد.

آقای مسعود گفت: تا زمانی که جامعه جهانی تعهد لازم در قبال پروسه صلح افغانستان نداشته باشد، صلح در کشور تامین نخواهد شد و حکومت باید این تعهد را بگیرد.

به باور او هنوز هم اقدامت لازم از سوی رهبری حکومت در راستای پروسه صلح گرفته نشده و تعریف روشن از جایگاه شورای عالی مصالحه ملی وجود ندارد و رهبری حکومت و شورای عالی مصالحه در کمکش قرار دارند.

او تاکید کرد؛ تازمانی که نگاه علمی و دقیق در پروسه صورت نگیرد و از آدرس فردی و گروهی برای تامین صلح تلاش شود، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد.

وی بابیان اینکه مردم افغانستان در جریان گفتگوها و پروسه صلح قرار ندارند، گفت: هنوز هم تلاش جریان دارد تا عوامل جنگ در افغانستان ناشناخته باقی بماند و یکی از عوامل جنگ رهبران حکومت و توزیع ناعادلانه‌ای قدرت است.

آقای مسعود تاکید کرد که امریکا نباید پروسه صلح افغانستان را پروژه انتخابات خود قرار داده و پس از بیرون شدن نیروهای خارجی، مردم افغانستان را در میدان جنگ داخلی رها نماید.

احمد سعیدی، استاد دانشگاه نیز گفت که هیات مذاکره کننده حکومت و طالبان هر دو بدون صلاحیت اند و در پروسه صلح و تصمیم گیری هیچ نقشی ندارند.

آقای سعیدی تاکید کرد که اگر صلح بر اساس فشار کشورهای خارجی به ویژه امریکا تامین شود، صلح پایدار برای مردم افغانستان نخواهد بود.

فیض الله جلال، استاد دانشگاه و فعال سیاسی گفت که صلح در افغانستان به زودی تامین نخواهد شد؛ زیرا طالبان با تمام توان برای به دست آوردن قدرت می‌جنگند. آقای جلال افزود: " کسانی در دولت هستند که راه رسیدن طالبان را به قدرت هموار می‌کنند".

بااین‌همه، بیشتر از یک ماه می‌شود که مذاکرات بین‌الافغانی میان هیات حکومت و گروه طالبان آغاز شده؛ اما تاکنون هیچ پیشرفتی در مذاکرات و تامین صلح به وجود نیامده است.

با گذشت 20 سال از تعهد جامعه جهانی، تروریزم از بین نرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد