بجای-سفر-به-کشورها،-افراط‌گرایی-و-جنگ-را-کنار-بگذارید

احزاب سیاسی کشور از طالبان‌ می‌خواهند که به روند مذاکرات صلح سرعت بخشیده و به جای سفرهای‌شان، منافع ملی را در اولویت کاری خود قرار دهند؛ زیرا جنگ و صلح همزمان ممکن نیست.

به گزارش افغان نیوز: جواد حسینی، رییس حزب عدالت و توسعه، امروز( پنج‌شنبه، ۱۶ دلو) طی نشست خبری که از سوی انسجام احزاب سیاسی و سازمان‌های اجتماعی دایر شده بود، گفت؛ دفاع از ارزش‌های جمهوریت تنها مطلق به یک شخصی نیست بلکه مربوط به مردم افغانستان است. 

آقای حسینی افزود؛ طرح حکومت موقت بحث تضعیف دولت و ایجاد هرج و مرج در کشور است، زیرا این موضوع بدون چشم انداز روشن در شرایط کنونی وضعیت را بدتر می‌کند. 

آقای حسینی از گروه طالبان خواست که به جای سفرهای شخصی به کشورهای همسایه به خواست مردم افغانستان که صلح خواهی است، توجه کنند و افراط‌گرایی و جنگ را کنار بگذارند. 

به باور او؛ ریشه‌های جنگ افغانستان در کشورهای که گروه طالبان در آن سفر می‌کنند، نیست بلکه ریشه‌های در داخل و در افراط‌گرایی موجود در کشور است. 

مقصود حسن‌‌زاده، رییس حزب بیداری ملت افغانستان در این نشست گفت که هیات‌های گفتگو کننده مذاکرات باید آتش‌بس و پایان جنگ را در صدر آجندای مذاکرات صلح قرار دهند؛ زیرا جنگ و صلح همزمان ممکن نیست. 

آقای حسن‌‌زاده در مورد زمزمه‌های ایجاد حکومت موقت افزود که حکومت موقت در شرایط کنونی به سود مردم افغانستان نیست؛ چون نتیجه حکومت موقت در دهه ۹۰ ناکام بوده است. 

او تاکید کرد که حکومت موقت برگشت به عقب است و هر تصمیم که در مورد نظام گرفته می‌شود باید زیر چتر جمهوریت و نظام کنونی صورت گیرد. 

آقای حسن‌زاده گفت؛ حکومت باید در زمینه رهایی زندانیان طالبان احتیاط پیشه کنند؛ زیرا بیشتری از ۵ هزار زندانی طالبان که از زندان‌های کشور از سوی حکومت رها شده بود، به میدان‌های جنگ برگشته‌اند. 

معروف قادری، دبیر شواری شمال بزرگ در این نشست گفت که باید دست آوردهای بیست سال گذشته در مذاکرات صلح حفظ شود؛ چون این دست‌آوردها سرمایه ملی است. 

انسجام احزاب سیاسی در اخیر با نشر قطع‌نامه از گروه طالبان خواست که تصامیم و فیصله‌های خود را در پیوند به صلح به صورت مستقلانه اتحاذ نمایند. 

در قطع‌نامه آمده است که کشورهای همسایه افغانستان و منطقه نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند و بگذارند تا مذارکرات صلح به خواست مردم افغانستان تمام شود.

بجای سفر به کشورها، افراط‌گرایی و جنگ را کنار بگذارید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد