بدون-عدالت-اجتماعی-و-مشارکت-اقوام-نظام-با-ثبات-شکل-نمی‌گیرد

رییس حزب جمعیت اسلامی، وضعیت پیش آمده را در کشور نتیجه بی کفیاتی و نبود تعهد ملی در سطح رهبی حکومت پیشین دانسته و با نشر بیانیه‌ای موضع خود را در مورد حوادث اخیر در کشور اعلام کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی امروز( پنج‌شنبه، 28 اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته است که«بحران» پیش‌آمده نتیجه‌ بی‌کفایتی و نبود تعهد ملی در سطح رهبری حکومت قبلی، فساد گسترده‌ سیاسی و اداری و هم‌چنان انحصار و شخصی‌سازی قدرت و اِعمال نادرستِ آن در سطوح مختلف از سوی «منادیان دروغین جمهوریت» است.

به باور او، «دزدی و فرار مدعیان جمهوریت دروغین در سطح جهان به یک لکه‌ ننگ در جبین تاریخ معاصر کشور ما تبدیل شد.»

آقای ربانی تأکید کرده است که تجربه‌ بیش از چهار دهه جنگ برای همه طرف‌های دخیل در مسایل کشور، به روشنی نشان می‌دهد که بدون پرداختن به مساله‌ تأمین عدالت اجتماعی و مشارکت‌ معنادار همه‌ اقوام و اقشار در بدنه‌ نظام و تصمیم‌‌گیری‌های کلان، یک نظام با ثبات و مورد قبول همه در افغانستان شکل نخواهد گرفت.

او بیان کرده است که هر گونه تسلط نظامی و تلاش برای سرکوب یا نادیده‌ گرفتن سایر اقوام، احزاب، مذاهب و دیدگاه‌ها، خیلی زود منجر به شروع فصل جدیدی از خشونت‌ها و مقاومت‌های مسلحانه می‌شود.

ربانی در این پیوند به طالبان یادآور شده است که با همه‌ مشکلات و نقدهایی‌ که بر همه‌ طرف‌ها وارد است، افغانستان وارد یک مرحله‌ جدید شده است و در این مرحله تصمیم‌‌گیری‌های عقلایی، دوراندیشانه، صلح‌جویانه و ملی‌گرایانه، وضعیت کنونی را به یک فرصت ارزش‌مند تبدیل خواهد کرد.

به گفته او، اکنون یک فرصت اسثنایی به وجود آمده است تا با درسی از گذشتنه خونین یک نظام جدید مورد پذیرش همه‌ طرف‌ها، مبتنی بر عدالت اجتماعی و احترام به ارزش‌های انسانی و اسلامی ایجاد شود تا امکان زندگی مسالمت‌آمیز را برای تمام شهروندان کشور فراهم کند.

آقای ربانی افزود که زنان و مردان جوان در بیست سال گذشته با آزادی بیان، حق رای، آزادی اندیشه، حق کار و غیره زندگی‌ کرده‌اند و این ارزش‌ها را بخشی جدایی ناپذیر زند‌گی روزمره‌ خود می‌دانند. او هشدار داده است که هرگونه تلاش برای تغییر این عادت اجتماعی، بی‌تردید با موجی عظیمی از مخالفت‌ها در داخل و خارج از کشور منجر خواهد شد.

رییس جمعیت اسلامی افغانستان حوادث اخیر کشور را «بحران» توصیف کرده و رهبری حکومت پیشین را مقصر آن دانسته است.

ربانی هم‌چنان گفته است که تلاش‌های جهانی برای برقراری صلح در کشور بنا بر دلایل زیادی، از جمله کارشکنی‌های رهبری حکومت پیشین و کوشش برای انحصار موضوع صلح، ناکام ماند.

رییس حزب جمعیت اسلامی تأکید کرده است که بخش اعظم خاک کشور بنابر هر دلیلی به «تحریک طالبان» واگذار شده و این دیدگاه که گویا افغانستان بنابر غلبه یک گروه به تصرف درآمده است، باید تصحیح شود.

 او توضیح داده است که در دیدار با مقام‌های پاکستان روی جلب حمایت و همکاری در مورد شکل‌گیری یک حکومت فراگیر و همه‌شمول و مبتنی بر عدالت اجتماعی بحث‌ها و گفتگوهایی داشته است.

ربانی بیان کرده است که دیدگاه جمعیت اسلامی افغانستان در مورد نظام آینده به گونه‌ واضح بیان شده است و امید داریم تا با همکاری کشورهای همسایه و منطقه به شمول جمهوری اسلامی پاکستان، به یک نتیجه‌ مورد قبول برای مردم افغانستان دست یابیم.

به باور آقای ربانی، در شرایط حساس کنونی، پایانِ جنگ، حفظ دستاوردهای ارزش‌مند و شکل‌گیری یک فضای مناسب که طرف‌ها بتوانند مسایل اختلافی خویش را با گفت‌گوهای مسالمت‌آمیز حل کنند، برای مردم ما اولویت دارد.

ربانی تأکید کرده است که افغانستان در شرایط بسیار سرنوشت‌ساز و حساسی قرار گرفته است و همه باید در جهت دست‌یابی به یک نظام قابل قبول برای همه مردم و همه اقوام ساکن در این کشور، صادقانه تشریک مساعی کنند.

این در حالی است که صلاح الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان با شماری از رهبران احزاب سیاسی در پاکستان به سر می‌برد. هیات از رهبران احزاب و سران سیاسی با مقام‌های کشور میزبان روی آنیده نظام و چگونی آن بحث و گفتگو می‌کنند.

 

بدون عدالت اجتماعی و مشارکت اقوام نظام با ثبات شکل نمی‌گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد