بدون-فشار-نظامی،-صلح-ناممکن-است

در بیانیه دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری آمده است که دشمن تا در جنگ ناکام نشده هرگز به میز گفتگو و صلح حاضر نخواهد شد. از این رو لازم است که از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در جهت سرکوب دشمن و مقاومت در برابر آنان حمایت همه جانبه به عمل آوریم.

به گزارش افغان نیوز: بیانیه استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در مراسم روز جهانی آزادی مطبوعات: خبرنگاران و رسانه ها در تمام دنیا مستحق تقدیر هستند زیرا آنان مهم ترین و پاکترین وظیفه انسانی یعنی تمثیل آزادی بیان، اطلاع رسانی، آگاهی دهی و ارتقای معلومات انسان را به عهده دارند. همچنین این روز را به جامعه رسانه ای کشور و به مردم آگاه و آزادیخواه افغانستان تبریک می گویم؛ به کسانی که کار مقدس ژورنالیستی و رسانه ای در افغانستان را از صفر آغاز کردند و با صبوری و فداکاری و مقاومت، اکنون نهال اطلاع رسانی را در کشور باور ساختند. این فداکاری در سرزمین پرخطری مثل افغانستان گاهی به قیمت جان خبرنگاران ما تمام شده است که یک نمونه روشن آن فاجعه خونین 10 ثور است که به عنوان یک روز سیاه در تاریخ ثبت شده و پرونده جنایتکاری و آدم کشی تروریستان را قطور تر و سنگین تر خواهد ساخت. این روز هر چند برای همه ما بی نهایت سنگین و اندوهناک بود و قلب همه مردم افغانستان را در سرتاسر کشور داغدار ساخت، اما برای تاریخ مبارزات مردم افغانستان در راه کسب آزادی و نهادینه ساختن آزادی بیان یک نقطه عطف تاریخی است. امروز و در روز جهانی آزادی مطبوعات، یاد بیش از 80 شهید رسانه گری را در سال های مبارزه با تروریزم مخصوصا قربانی های اخیر یعنی 11 تن شهید خبرنگار در کابل و قندهار و خوست را گرامی می داریم و به روان پاک آنان درود نثار می کنیم و به قاتلان جنایت پیشه آنان لعن و نفرین ابدی می فرستیم.

حضار گرامی!

با اغتنام از فرصت چند نکته کوتاه را فهرست وار با شما در میان می گذارم:

1. حادثه اخیر را نباید یک حادثه عادی مثل سایر رویدادهای تروریستی و انتحاری تلقی کرد و از آن به سادگی گذشت و فراموش کرد. زیرا این حادثه، هدفگیری عامدانه و پلان شده خبرنگاران را به طور خاص نشان می دهد. حمله اول و دوم را از نگاه زمانی به گونه ای تنظیم کرده بودند که خبرنگاران در صحنه حضور پیدا کنند و آنان را به طور مشخص نشانه بگیرند و این از یکسو نشان می دهد عمق کینه و نفرت تروریست ها را نسبت به رسانه و آزادی بیان و از سوی دیگر تأثیر گذاری رسانه گری را و این که دشمنان ما در افغانستان تا چه حد از رسانه ها و خبرنگاران ترس و وحشت دارند و از فعالیت آنان ضربه خورده اند.

2. تروریست ها تنها با حکومت دشمنی ندارند، بلکه آنان در مرحله اول دشمن حاکمیت مردم، دموکراسی و آزادی بیان و حاکمیت قانون هستند و می دانند که ارزش های دموکراسی مثل آزادی بیان و انتخابات تا چه حد می تواند ناقوس مرگ آنان را به صدا درخواهد آورد و تا چه حد آنان را برای همیشه زمینگیر و ناکام خواهد ساخت. از این رو همه ما به شمول خبرنگاران عزیز باید بدانیم که آزادی بیان و انتخابات حتی از جبهه جنگ نظامی و از گلوله سربازان ما هم برنده تر و کاراتر است و ما اهمیت مسئولیت و کار خود را باید درک کنیم و بدانیم که هر فیلم و تصویر و گزارش شما از اوضاع کشور، همچون تیری است که قلب دشمن را نشانه می رود. به همین جهت خطاب به رسانه گران و خبرنگاران عزیز کشور باید گفت که بهترین راه انتقام هم مسلکان و دوستان شما از دشمن این است که بیش از پیش به ادامه راه خود استوارتر و مصمم تر از پیش حرکت کنید و بیشتر از گذشته به افشای جنایات تروریست ها بپردازید و بیشتر از گذشته مردم خود را متحد و فشرده بسازید و با اطلاع رسانی دقیق تر مردم در جریان حقایق قرار دهید.

3. نکته دیگر هم این است که دشمن تا در جنگ ناکام نشده هرگز به میز گفتگو و صلح حاضر نخواهد شد. فریاد صلح طلبی حکومت ما تا کنون یکجانبه بوده و علی رغم همه اقدامات صادقانه، هیچ گونه بازتاب مثبتی از سوی مخالفین و حامیان خارجی آنان دریافت نکرده ایم و از این رو هیچ چاره ای جز ادامه مقاومت نداریم و لازم است که با فشرده تر ساختن صفوف داخلی خود، از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در جهت سرکوب دشمن و مقاومت در برابر آنان حمایت همه جانبه به عمل آوریم.

4. از عکس العمل گسترده جامعه جهانی در باره این حادثه تلخ واقعا باید تشکر و سپاسگزاری کرد ولی ما انتظار داریم که جامعه بین المللی مخصوصا سازمان های حقوق بشری و نهادهای حامی رسانه و آزادی بیان و مخصوصا سازمان ملل متحد و همچنین کشورهای آزاده جهان، باید تدابیر عملی و همه جانبه اتخاذ نمایند و گروه های تروریستی و حامیان خارجی آنان را تحت فشار قرار داده و در لیست سیاه قرار دهند و آنان را به عنوان مرتکبان جنایات ضد بشری و کشتار هدفمندانه مردم ملکی به میز محکمه بین المللی بکشانند و همچنین از دولت و ملت افغانستان و به خصوص از خبرنگاران ما حمایت بیشتر سیاسی و امنیتی و اقتصادی به عمل آورند.

5. این رویداد تلخ و وحشتناک باعث می شود که ما در کمیته مشترک مصونیت خبرنگاران، باید تلاش های خود را چند برابر بسازیم و همه ما اعم از نهادها و اشخاص دولتی و نهادها و اشخاص مربوط به فدراسیون و نهادهای ژورنالیستی و رسانه ای دیگر و خبرنگاران، بدانیم که مسئولیت ما سنگین تر از آن چیزی است که فکر می کنیم. بنا بر این در اولین جلسه کمیته در روزهای آینده با همکاران خود بررسی خواهیم کرد که چگونه می توان راه های بهتر تأمین مصونیت و امنیت را جستجو کرد و همچنین طرز العمل و چگونگی پوشش خبری حملات انتحاری و حضور خبرنگاران و نشر زنده صحنه های تروریستی را نیز باید نهایی کنیم تا از خطرات احتمالی کاسته شود و همچنین در مورد اتخاذ تدابیر مناسب امنیتی و وسایل ایمنی و حفاظتی و تأمین حقوق قانونی خبرنگاران در مدت کار و تنظیم روابط کاری عادلانه بین خبرنگاران به عنوان کارمند و رسانه ها به عنوان کارفرما، نیز باید سازوکار مناسب قانونی را جستجو کنیم. همچنین در کنار مسایل مربوط به خبرنگاران، موضوع حق دسترسی به اطلاعات و مکلفیت های قانونی حکومت و ادارات دولتی را در این رابطه نیز باید به صورت جدی تعقیب کنیم و راه های تطبیق بهتر قانون جدید دسترسی به اطلاعات را جستجو کنیم. تصویب این قانون یک گام بسیار بنیادی برای نهادینه ساختن آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است. اگر ما به کمک همدیگر بتوانیم این قانون را درست تطبیق کنیم، یک تحول عمیق دیگر برای کار رسانه ای در افغانستان ایجاد خواهد شد.

6. مهم ترین نکته دیگری را که باید بر آن تأکید کنیم این است که علی رغم همه رویدادهای تلخی که اتفاق افتاده، ما در روز جهانی آزادی مطبوعات به صراحت اعلام می کنیم که دشمنان افغانستان باید بدانند که آزادی بیان اکنون در کشورما آنچنان نهادینه شده که اگر همه تروریستان دنیا دست به دست هم بدهند، این دستاورد بزرگ را از مردم ما گرفته نمی توانند. نه طالبان و نه القاعده و نه داعش و نه حتی حکومت ها هرگز نمی توانند مردم افغانستان را فریب دهند و یا در قید و بند تحجر و تاریکی و استبداد بکشند. گزارش رده بندی سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز در باره آزادی بیان در 180 کشور جهان نشان داد که ما در عرصه آزادی بیان در حال ارتقا و پیشرفت و نسبت به همه کشورهای منطقه پیشتاز هستیم.

در پایان یکبار دیگر تأکید می کنیم که هر چند دشمن می خواهد با این انفجارها و کشتارها بین مردم و دولت فاصله ایجاد کند و یا بین اقوام باهم برادر کشور تفرقه ایجاد کند، اما این آرزو را به گور خواهد برد. این جنایات، مردم ما را مصمم تر و آگاه تر خواهد ساخت و چهره سیاه و کریه دشمنان و مزدوران بیگانه را بیش از پیش رسواتر خواهد کرد.

بدون فشار نظامی، صلح ناممکن است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد