برای-اجرایی-شدن-توافقنامه-صلح،-کمیسیونی-تشکیل-میشود

در پی نگرانی شماری از شهروندان افغانستان در قبال نبود تضمینی برای اجرایی شدن مواد توافق نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی، شورای عالی صلح میگوید که در این مورد کمیسیونی آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش افغان خبر: معاون شورای عالی صلح به رسانه ها گفته که کمیسیون نظارت بر اجرای توافقنامه صلح از امروز شنبه آغاز به کار میکند.

عبدالخیبر اوچقون معاون شورای عالی صلح تصریح کرده که این کمیسیون علاوه بر نظارت در مورد اجرای مواد توافقنامه، برای بازگشت حکمتیار به کابل زمینه سازی خواهد کرد.

بر اساس توافقنامه صلح میان دولت و حزب اسلامی؛ دولت افغانستان تعهد نموده برای رفع تحریم های جهانی علیه این حزب تلاش کرده و نام سران حزب اسلامی را از لیست سیاه کشور های جهان حذف نماید. اکنون کمیسیون نظارت بر اجرای توافقنامه صلح، این وظایف را به عهده گرفته است.

بعد از امضای توافقنامه صلح توسط رئیس جمهورغنی و گلبدین حکمتیار، یک مقام آمریکایی گفته که واشنگتن درخواست کابل مبنی بر خارج کردن اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه بین‌المللی را بررسی می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفته که برای تصمیم‌گیری در مورد خارج کردن نام‌های اعضای حزب اسلامی از فهرست تروریست‌ها، باید تمام اعضای شورای امنیت گردهم آیند.

مرحله اول امضای توافقنامه صلح یک هفته پیش توسط نماینده حزب اسلامی، شورای عالی صلح و محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی انجام شد و روز پنج شنبه بعد از نشر ویدیویی گلبدین حکمتیار که در آن توافقنامه صلح را امضا میکرد، رئیس جمهورغنی نیز در حضور سران سیاسی افغانستان این سند را امضا نمود.

برای اجرایی شدن توافقنامه صلح، کمیسیونی تشکیل میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد