برداشت-های-ضد-و-نقیض-مقامات-محلی-از-نشست-مسکو

مقامات محلی ولایت های بغلان و سمنگان درحالی از برگزاری نشست مسکو استقبال می کنند که شماری از اعضای شورای ولایتی کندز و تخار این نشست را مانند سایر مذاکرات برای تحقق صلح در افغانستان ناکام عنوان می کنند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: محمد صفدر محسنی یکی از اعضای شورای ولایتی بغلان در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز با بیان این مطلب تصریح نمود؛ یکی از دلایل توافق طالبان در مذاکره با احزاب سیاسی خروج نیروهای امریکایی  از افغانستان می باشد که سران احزاب نیز هیچ پافشاری بر حضور آمریکا در افغانستان ندارند.

این نماینده مردم در شورای  ولایتی بغلان به این باور است که شرکت احزاب در نشست مسکو براساس منافع شخصی سران احزاب می باشد که مردم و دولت در آن نقشی ندارند.

وی علاوه کرد که طرف اصلی صلح و مبارزه با گروه طالبان، دولت افغانستان است؛ بنابراین باید نشست ها نیز به رهبران حکومت صورت بگیرد، در غیر آن این گفتگوها مانند صدها مذاکرات دیگر پیرامون صلح افغانستان، ناکام خواهد بود.

این عضو شورای ولایتی بغلان می افزاید که این مذاکره زمانی برای مردم افغانستان ارزشمند می باشد که احزاب سیاسی در تقاهم و هماهنگی با دولت در این نشست شرکت می کردند.

محمد صفدر محسنی نشست طالبان با احزاب سیاسی را از سیاست های تازه این گروه می داند و اضافه می کند که طالبان درحالی با حکومت افغانستان گفتگو نمی کنند و خروج آمریکایی ها را بهانه می گیرند که برای چندین بار با نمایندگان آمریکا وارد گفتگو شده اند.

از سوی دیگر محبوب الرحمان طلغت نماینده مردم بدخشان در شورای ولایتی با تایید این گفته ها افزود که طالبان فکر می کنند احزاب سیاسی در همسوی با آنان بوده و سال های جهاد و مبارزه سران این احزاب را نقطه مشترک قلمداد می پندارند.

آقای طلعت اظهار داشت؛ نشست مسکو به دلیل این که بدون اجماع ملی و پادرمیانی حکومت افغانستان صورت می گیرد؛ ضربه محکم به دموکراسی، دستاوردهای چندین ساله، آزادی بیان و حقوق شهروندی محسوب می شود.

در همین حال غلام ربانی ربانی عضو شورای ولایتی کندز آمدن صلح در کشور را آرزوی دیرینه مردم این ولایت خواند و افزود که صلح از هر مجرای که آمدنی است باید بیاید.

آقای ربانی گفت: کارت به استخوان مردم رسیده و دیگر توان ادامه جنگ برای مردم نمانده بنابراین هر کشور و هر حزب و هر کسی که برای آوردن صلح در افغانستان تلاش کند مورد حمایت و استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

این نماینده مردم در شورای ولایتی کندوز اضافه نمود که روسیه در رقابت با آمریکا و متحدانش نمی خواهد کم بیاورد و به همین دلیل برای صلح افغانستان پا پیش گذاشته تا از امتیازی در حکومت افغانستان بهرمند شوند.

ربانی می گوید که آمریکا طرفدار صلح در افغانستان نیست، زیرا اگر بخواهد مانند آتش بس سه روزه در یک روز می تواند صلح را نیز در افغانستان حاکم کند.

از طرفی روح الله روفی عضو شورای ولایتی تخار نشست مسکو را امید تازه برای صلح پایدار در کشور عنوان نمود وتاکید کرد که پاکستان به دلیل از دست دادن اعتبار جهانی خود تصمیم دارد در افغانستان صلح بیاید.

روفی تصریح نمود؛ چندین سال حمایت از تروریسم و گروه طالبان توسط پاکستان باعث شده تا این کشور تمامی اعتباراتش را از دست بدهد. بنابراین اکنون تلاش دارد تا دست از حمایت مخالفین بردارد وبه عنوان یک کشور بی طرف در جنگ افغانستان باشد.

آقای روفی نشست مسکو را با سایر مذاکرات در پیوند به صلح افغانستان متفاوت عنوان نمود و با ابراز خرسندی خاطر نشان ساخت که این گفتگو نتیجه سودمندی در پی خواهد داشت.

مقامات محلی زون شمال شرق در حالی نظریات متفاوت شان را در مورد نشست مسکو بیان می دارند که گفته می شود طالبان در ولایت بغلان روحیه گرفته و هر دستاورد شان را پیروزی بزرگ در برابر نیروهای امنیتی افغانستان می پندارند.

"گزارش از حبیبه حبیبی"

برداشت های ضد و نقیض مقامات محلی از نشست مسکو

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد