برگزاری-انتخابات،-پروسه-صلح-افغانستان-را-تهدید-می-کند

شماری از چهره ها و سران سیاسی کشور طی یک نشست در کابل اعلام کرده اند که در شرایط کنونی فضا برای برگزاری انتخابات مساعد نیست و باید برای رسیدن به صلح گام های عملی برداشته شود.

به گزارش افغان نیوز: این چهره های مطرح سیاسی، امروز چهار شنبه(3، میزان) در خانه پیر سید حامد گیلانی گردهم آمده اند و صلح را نسبت به برگزاری انتخابات در شرایط کنونی در اولویت خواندند.

 

در این تجمع، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین؛ یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری؛ عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشین بلخ؛ امیر محمد محمد اسماعیل خان؛ پیر سید حامد گیلانی و شماری از چهره های دیگر سیاسی و جهادی حضور داشتند.

 

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور جنگ کنونی را جنگ تحمیلی و مبتنی بر منافع بیگانه گان دانسته و با اشاره به کشته شدن مردم ملکی در هلمند گفت که در دو هفته ای گذشته، مردم افغانستان در میدان بمباران و کشتارهای بی سابقه قرار گرفتند.

 

آقای کرزی تاکید کرد:" بارها به تحریک طالبان صدا کردیم که باید با مردم خود صحبت کنید نه با خارجی ها و اکنون باز هم صدا می کنم که باید با هم وطنان خود بنشیند. در صحبت با خارجی ها، چیزی را که منافع کشور است، بپذیریم و چیزی را که خلاف منافع ماست رد کنیم".

 

یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری نیز تاکید کرد که انتخابات پیش رو با بحران های بسیار جدی روبه رو است و صلح در شرایط کنونی نسبت به هر پروسه ملی دیگر در اولویت قرار دارد. زیرا با صلح می توانیم صدها هم وطن خود را که همه روزه جان می دهند نجات دهیم.

 

آقای قانون به اجماع سیاسیون که او نیز شامل آن است اشاره کرده و گفت: ما مخالف پروسه انتخابات نیستیم و انتخابات راه قانون اساسی ما است؛ اما اگر به سوی صلح حرکت کنیم به سایر پروسه های ملی مانند انتخابات می توانیم به راحتی برسیم. او همچنان تاکید کرد: " متاسفانه دسته های انتخاباتی رنگ و بوی قومی را به خود گرفته است".

 

عطام محمد نور، والی پیشین بلخ  نیز صلح را از اولویت های کشور خواند و از مردم افغانستان خواست که زیر بار شعارهای عاطفی نازمردان ریاست جمهوری نروند. زیرا وحدت ملی و امنیت زیر چتر صلح امکان پذیر است.

 

آقای نور گفت؛ باید قدم های عملی برای صلح براشته شود. زیرا اگر از پشت تریبون صلح می خواهیم، این صلح، صلح عملی نست.

 

والی پیشین بلخ گفت: قبول داریم که انتخابات یک پروسه ملی است؛ اما در شرایط که آمار قربانیان به بلند ترین سطح خود رسیده و حکومت در تامین امنیت بزرگ شهرها ناکام باشد، چگونه بپذیریم و به سوی انتخابات برویم؟

 

آقای نور وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور را بد توصیف کرده و گفت: چقدر سخت است که بدانیم روزانه ۱۵۰ تا ۳۰۰ جنازه وارد خانه های ما می شود. از سوی هم، ۶۵ درصد مردم ما زیر خط فقر زندگی می کند و بالاتر از ۶۰ درصد دیگر در بیکاری به سر می برند. بنابراین تمامی این مشکلات در سایه ای صلح، حل شدنی است.

 

امیر محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی در غرب کشور از پیامد نا روشن انتخابات ریاست جمهوری که قرا است روز شنبه، ششم میزان برگزار شود یاد کرده و گفت که تا دو روز دیگر به سوی انتخاباتی می رویم که همه ای ما آنرا نمی خواهیم.

 

او تاکید کرد که باید همدیگر را تحمل کرده و برای وضعیت کنونی راه حل پیدا کنیم. به باور آقای اسماعیل خان، همبستگی سران سیاسی کشور، طالبان را به سوی صلح می کشاند.

 

این نارضایتی ها درحالی مطرح می شود که دو روز دیگر برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است و کمیسیون انتخابات هم اعلام نموده که تمامی آمادگی های تخنیکی و عملیاتی برای برگزاری انتخابات گرفته شده است.

برگزاری انتخابات، پروسه صلح افغانستان را تهدید می کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد