برگزاری-جرگه-مشترک-به-منظور-تحکیم-وحدت-ملی-در-کابل

وزارت سرحدات و قبایل افغانستان جهت شناخت و معرفت میان اقوام و همچنان تحقق صلح دایمی در کشور، جرگه مشترک را در کابل برگزار کرد.

به گزارش افغان نیوز: نیازمحمد امیری، رئیس امور جرگه های هماهنگی وزارت سرحدات و قبایل، روز دوشنبه( 25، قوس ) طی یک نشست خبری که در جمعی از سران اقوام، علما و فرماندهان جهادی سخن می‌زد گفت: جرگه مشترک بخاطر انکشاف روابط و تحکیم وحدت ملی، شناخت و معرفت میان اقوام و صلح دایمی در کشور برگزار شده است.

آقای امیری بیان کرد، صلح و امنیت از نیاز های اصلی جوامع امروزی بوده و دولت ملکف است تا اولویت را برای تامین صلح و ثبات و تطبیق همه جانبه قوانین نافذه کشور مدنظر بگیرد.

وی افزود: وزارت سرحدات و قبایل پلانی را روی دست دارد تا با تمام اقوام و قبایل در سایر ولایت های کشور روی گفتگو های صلح مشوره کند و راه حل های همه جانبه را برای بیرون رفت از این معضل پیشنهاد نماید. او از جامعه بین الملل و حکومت خواست تا در گفتگو های صلح با تمام اقوام و قبایل وعلما مشورت کند تا آنان نیز در این گفتگو ها سهیم باشند.

وی در اخیر تاکید کرد، افغانستان خانه‌ای مشترک همه مردم است و باید برای آوردن صلح دایمی دست به دست هم بدهند، او از همه اقوام خواست که نگذارند گروه های افراطی و همچنان کسانی که بخاطری منافع شخصی شان تلاش می کنند، سد راه صلح، تفریقه ایجاد کنند.

از سوی هم، محمد علم ایزد یار، معاون مشرانوجرگه شورای ملی گفت: در شرایط کنونی، نیاز اساسی مردم صلح و امنیت است و حکومت باید بر وحدت و همدلی میان تمام اقوام و قبایل توجه جدی نماید؛ زیرا غیر از یک پارچگی و همبستگی دیگر راه نجات برای مردم افغانستان نیست.

به گفته‌ی آقای ایزدیار، تعصب و تبعض وحدت ملی را صدمه خواهند زد و به یک صلح پایدار دست نخواهیم یافت. او از کمیسیون های انتخاباتی خواست تا نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند و کشور را بیشتر از این به بحران مواجه نکند.

این درحالی است که رییس جمهور غنی در دیدار با سناتور برجسته‌ی حزب جمهوری خواه امریکا و هیات همراه اش گفت که اجماع عمومی در مورد صلح وجود دارد، اما آتش بس و پرداختن به پناه گاه‌های امن طالبان درخارج از افغانستان، پرسش‌های مردم ما است.

برگزاری جرگه مشترک به منظور تحکیم وحدت ملی در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد