به-بیش-از-هزار-شکایت‌-انتخاباتی-رسیدگی-شده-است

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که از میان ۴هزارو ۵۲۸ شکایت که در این کمسیون به ثبت رسیده و به ۳۲ نوع تصنیف بندی شده، به ۱۱ نوع آن که مجموعا ۴ هزارو ۳۶۲ شکایت می‌شود، رسیدگی شده است.

به گزارش افغان نیوز: زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایت انتخاباتی امروز( چهارشنبه، 24 میزان) در نشست خبری گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی به عنوان محکمه‌ای انتخاباتی برای تامین عدالت انتخاباتی به گونه بی طرفانه، مطابق قانون و طرزالعمل‌ها به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کرده است. خانم شینواری گفت: «مطابق قانون، شکایات بررسی شده و عاملان آن از وظیفه منفصل شده، جریمه نقدی و یا هم به ثارنوالی معرفی شده اند و معرفی شدگان آدم های با رسوخی تا سطح وزیران و بلندپایه ها اند.»

مولوی دین محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات گفت که از میان 4 هزارو 528 شکایت که از سراسر کشور به این کمیسیون ثبت شده، به 4 هزارو 362 شکایت آن رسیدگی و تصمیم گرفته شده است. او تاکید کرد که  یک هزارو 780 شکایت در 34 ولایت افغانستان بنابر نداشتن دلیل و اسناد قابل قناعت ردهشده است.

آقای عظیمی گفت که پس از بررسی شکایات و یافته‌های نظارتی کیمسیون شکایات انتخاباتی، قرار است آرای 1 هزارو 817 محل رای دهی در سراسر کشور مورد باز شماری قرار گیرد. او همچنان تاکید کرد: «آرای 77 محل که باطل شده است، از جمله محلاتی بودند که در روز انتخابات از سوی وزارت داخله و کمیسیون مستقل انتحابات مسدود اعلام شده بودند».

به گفته معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی 54 نفر در سراسر کشور به دلیل اشتراک به کمپاین‌های نامزدان ریاست جمهوری و یا هم جهت گیری به نفع یک نامزد مشخص جریمه نقدی شدند. به گفته او، جریمه شدگان شامل مقامات، پلندپایه‌های دولتی و افراد با نفوذ هستند.

همچنان آقای عظیمی گفت که 8 نفر دیگر به دلیل انجام جرایم انتخاباتی مطابق قانون انتخابات و طرزالعمل‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، از وظیفه‌ای شان برکنار شدند. او افزود شمار شکایات که باعث معرفی افراد به نهادهای عدلی و قضایی شده است به 907 شکایت می‌رسد.

معاون کمیسیون شکایایت انتخاباتی گفت که از میان 4 هزارو 528 شکایت 179 شکایت آن استثنا قرار گرفته و قرار است در کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی مورد بررسی، تحلیل و تدقیق قرار گیرد.

با این حال، محمد قاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون شکایت انتخاباتی می‌گوید: فیصله های کمیسیون‌های شکایات ولایتی در صورت نهایی است که از سوی کسانی که شکایت و کسانی دیگر درج شده است، پس از ابلاغیه در مدت سه روز استناف طلب نشده باشند. بنابراین، تاکنون در 128 مورد استناف خواهی شده است.

آقای الیاسی گفت که از میان 4 هزارو 528 شکایت، 623 شکایت آن در دفتر مرکزی کمیسیون شکایت و 3 هزارو 905 شکایت دیگر آن در دفتر ولایتی این کمیسیون ثبت شده است.

سخنگونی کمیسیون شکایات گفت که برای نخستین بار این کمیسیون برای بررسی شکایات از سیستم ADR در 32 ولایت افغانستان استفاده کرده است و به 1 هزار 832 شکایت که اسناد و مدارک کافی داشته، از طریق این سیستم بررسی صورت گرفته است.

آقای الیاسی در مورد نظارت از جریان درج اطلاعات از سوی کمیسیون انتخابات به سیستم مرکزی گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی هم از طریق USER که در دسترس دارد و هم به گونه‌ی که ناظران و احزاب سیاسی از فرایند انتخابات نظارت دارند، از جریان درج اطلاعات نظارت می کند.

این در حالی است که روز گذشته بررسی شکایات روز انتخابات ششم میزان از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در تمامی ولایت‌های کشور پایان یافت و این کمیسیون می‌گوید که که از میان 4 هزارو 528 شکایت به چهار هزارو 362 شکایت آن رسیدگی شده است.

به بیش از 4 هزار شکایت‌ انتخاباتی رسیدگی شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد