به-کمک-تکنالوژی-مرگ-و-میر-مادران-را-در-کشور-به-صفر-میرسانیم

رئیس جمهورغنی نقش تکنالوژی را در عرصه های مختلف زندگی مهم خوانده تاکید میکند که با استفاده از تکنالوژی و تداوی ها راه دور، مشکل مرگ و میر مادران در کشور را حل میکنیم.

به گزارش افغان خبر: رئیس جمهورغنی روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری بیان کرد که دو نسل افغانستان در مهاجرت با ظرفیتهای عظیم، بزرگ شدند و هر کدام شان میتوانند سهم گسترده در ایجاد یک افغانستان با ثبات و مرفه بگیرند.

رئیسجمهور گفت که ما در انقلاب چهارم صنعتی در عرصه تکنالوژی معلوماتی به یک گفتمان ملی ضرورت داریم، زیرا در سه انقلاب صعنتی، در حاشیه قرار داشتیم.

رئیسجمهور غنی با اشاره بر اینکه تمام عرصهها در حال دیجیتالی شدن است، گفت که شبکه فایبر نوری برای ما حیاتی است زیرا آسیا را به اروپا وصل میکند و زندگی ما نیز به آن تعلق دارد. وی از سکتور خصوصی خواست تا در این عرصه سهم بگیرد.

رئیسجمهور گفت که امروز افغانستان شاهد بدترین ارقام مرگ و میر مادران است، اما این مشکل را میتوانیم از طریق تداوی از راه دور به کمک تکنالوژی جدید حل نمائیم.

محمداشرف غنی خاطر نشان کرد که نوع مدیریت و تمرکز پوهنتونهای افغانستان باید از شکل عنعنوی بیرون شوند تا بیشتر خدمات را ارائه نمایند.

متعاقباً داکتر نذیراحمد پیروز صحبت کرد و دریافت نشان علامه سید جمالالدین افغان را مایه افتخار و مباهات دانست و در رابطه به کارکردهای خویش، پیشرفت تکنالوژی معلوماتی در افغانستان و چالشهای موجود در این زمینه، معلومات داد.

وی گفت که اولین گام ما پس از برگشت به وطن، ایجاد ساختار مرکز کمپیوتر پوهنتون کابل بود و خواستیم تا از طریق این پروژه آگاهی استادان و محصلین پوهنتون کابل را بلند ببریم.

داکتر نذیراحمد پیروز گفت که برای ارتقای ظرفیت جوانان تعدادی از محصلین را از پوهنتونهای مختلف کشور برای دوره ماستری به پوهنتون تخنیکی برلین فرستادیم که در حال حاضر ۷۵ تن آنها فارغ گردیده اند، ۲۵ تن دیگر از ۱۰ پوهنتون کشور در پوهنتون تخنیکی برلین مصروف تحصیل هستند که ۴ تن آنان در مقطع دکتورا تحصیل میکنند و در نظر است که ۳ تن دیگر را در سال آینده میلادی نیز برای دوره دکتورا به آن پوهنتون اعزام نمائیم.

داکتر پیروز در مورد چالشهای امروزی در عرصه تکنالوژی معلوماتی، اهمیت شبکه فایبر نوری، آگاهی مردم در این عرصه، اتصال پوهنتونهای افغانستان با پوهنتون های معتبر دنیا، امنیت تکنالوژی معلوماتی و جلوگیری از حملات سایبری و نقش جوانان در گسترش تکنالوژی معلوماتی صحبت کرد.

وی از جوانان خواست که خود را مصروف سیاستهای کوچک نسازند و در زمینه کسب دانش، اقتصاد و فرهنگ سازی تلاش نمایند.

داکتر نذیراحمد پیروز در اخیر سخنانش گفت که ما باید به سطح دولت در عرصه تکنالوژی معلوماتی یک مفکوره ملی و استراتیژیک را ایجاد نمائیم.

در ادامه رئیسجمهور کشور در یک نشست جداگانه با شماری از استادان پوهنتونهای مختلف کشور که ماستری خویش را از پوهنتون تخنیکی برلین اخذ کرده اند و تعدادی از محصلین که مصروف تحصیلات عالی در آن نهاد میباشند، صحبت کرد.

در این نشست دو تن از استادان به نمایندگی از دیگران از تقدیر داکتر نذیراحمد پیروز تشکری کرده، گفتند که از ظرفیتهای منابع بشری در تحصیلات عالی استفاده شود.

آنان خاطرنشان کردند که فارغان جوان از پوهنتون تخنیکی برلین ظرفیتهای خوبی در بخش تکنالوژی دارند و میتوانند تجربهها و اندوختههای خود را با ادارات دولتی کشور شریک سازند.

در این نشست شماری از فارغان پوهنځیهای کمپیوتر ساینس پوهنتون‌های مختلف کشور نیز صحبت کرده، گفتند که ما فارغان انتظار داریم که زمینه جذب ما در ادارات مختلف دولتی فراهم گردد.

آنان خاطرنشان کردند که با موجودیت نیروی بشری در عرصه تکنالوژی معلوماتی، نیاز نیست که متخصصین این رشته از خارج کشور در دوایر دولتی جذب شوند، زیرا ما میتوانیم در این عرصه به کشور و مردم خویش خدمت کنیم.

در اخیر رئیسجمهور کشور ضمن قدردانی از تلاشهای آنان در عرصه کسب علم و دانش، خطاب به آنان گفت که پیشنهادات مشخص خویش را با حکومت شریک سازند، تا در پرتو آن زمینههای همکاری فراهم گردند.

به کمک تکنالوژی مرگ و میر مادران را در کشور به صفر میرسانیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد