بیش-از-۱۸۰-رسانه‌-در-افغانستان-غیرفعال-شده‌اند

خانه ملی خبرنگاران افغانستان در یک نظر سنجی تازه گفته است که در هفت ماه اخیر از میان ۴۷۵ رسانه‌ی فعال، بیش از ۱۸۰ رسانه غیر فعال شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ این نهاد روز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم حوت در یک نشست خبری اعلام کرد که پس از قدرت رسیدن طالبان شماری زیادی رسانه‌ها متضرر یا بسته شده‌اند که تنها ۲۹۰ رسانه در سطح کشور فعالیت دارند.

سید یاسین متین، رییس خانه ملی خبرنگاران افغانستان دلیل بسته شدن رسانه‌ها را مشکلات اقتصادی و ترک کردن نیروی مسلکی عنوان کرده است.

هدیه ضیایی، یکی از خبرنگاران شکایت دارد که دسترسی به اطلاعات محدود شده است و هیچ‌کسی پاسخگو نیست.

همزمان با این، دیدبان حقوق بشر، سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها و کمیته مصونیت خبرنگاران طی یک اعلامیه مشترک از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که روی امنیت جان خبرنگاران توجه جدی داشته باشند.

با این حال، دیدبان حقوق بشر پیشتر گزارش کرده بود که طالبان محدودیت و سرکوب خبرنگاران را به طور گسترده در ولایت‌ها اعمال می‌کند.

خانه ملی خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طبق قوانین رسمی، تامین امینت خبرنگاران و رسانه‌ها از وظایف بنیادین حکومت به شمار می‌رود اما طالبان در ولایات و ولسوالی‌ها خبرنگاران را زیر فشار گرفته‌اند.

فدراسیون نهادهای خبرنگاری و رسانه‌های افغانستان نیز گفته است که طرحی را به طالبان پشنهاد داده تا نهادهای خبری و رسانه‌ها از پرداخت مالیه، تمدید جواز و پرداخت صرفیه برق معاف شود.

بیش از ۱۸۰ رسانه‌ در افغانستان غیرفعال شده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد