فقر-عامل-مرگ-«آزادی-بیان»-در-افغانستان-است

نهادهای حامی رسانه‌ها با ابرز نگرانی از بی‌توجهی مسوولان می‌گویند که جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی، شاهد خفه شدن آزادی بیان است.

به گزارش افغان نیوز؛ حجت‌الله مجددی، رییس اجرایی انجمن ژورنالستان آزاد افغانستان، امروز( پنج‌شنبه، ۱۲ حوت) در نشست خبری گفت که جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی، شاهد خفه شدن آزادی بیان است. 

آقای مجددی گفت: «در یک شب ۴۰ درصد رسانه‌های افغانستان مسدود شدند و این نتیجه همکاری نادرست نهادهای بین‌المللی و مشکلات اقتصادی رسانه‌ها است.»

مجددی تاکید کرد که با بدتر شدن وضعیت اقتصادی رسانه‌ها، نهاد‌های حامی خواستار همکاری جامعه‌جهانی و امارت اسلامی طالبان شدند؛ اما آنها تاکنون در این مورد پاسخ روشن نداده‌اند.

او گفت: پول‌های که برای آزادی بیان در افغانستان باید مصرف می‌شد، در زمان و موقع آن پرداخت نشد. به همین دلیل، در یک ماه گدشته رادیو تلویزیون تجلا در میدان وردک، تلویزیون آینه در کابل و رادیو خیبر نوښت در لغمان از فعالیت بازمانده‌اند. 

امان‌الله نصرت، رییس نصرت میدیا گروپ نیز گفت که رسانه‌ها پروژه‌های آگاهی عامه نهاد‌ها و جامعه بین‌المللی را اجرا کرده و هنوز پول این پروژه‌ها به رسانه‌های کشور پرداخت نشده است. 

شفیع الله عزیزی، نماینده رسانه‌های زون شمال کشور در این نشست گفت: یکی از مشکلات اساسی رسانه‌ها دسترسی به بانک‌های کشور است و همه روزه از وزارت مالیه و مستوفیت‌ها تماس گرفته می‌شود که مالیه پرداخت کنید و این امر مشکلات مالی رسانه‌ها را بیشتر کرده است. 

آقای عزیزی افزود که هم اکنون ۳ یا ۴ رادیویی محلی در بلخ فعالیت دارند و نزدیک به ۹۰ درصد رسانه‌های شینداری در این ولایت خاموش و رسانه‌های که ۲۴ ساعت فعالیت داشتند اکنون ۲ ساعت نشرات دارند. 

او گفت: پیش از این از نام خبرنگار و رسانه‌ها سوء استفاده صورت گرفته و این روند باید متوقف شود. زیرا خبرنگارانی که هنوز هم در افغانستان به کارشان ادامه دادند، قهرمانان آزادی بیان هستند. 

احمد رشاد پاینده به نمایندگی از رسانه‌های کابل گفت که روند مسدود شدن رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی به گونه‌ای بی‌پیشینه‌ جریان دارد. این امر نگران کننده است و صدمه جدی به آزادی بیان می‌رساند. 

پاینده افزود؛ جامعه جهانی وعده همکاری مالی به افغانستان داده که باید برای جامعه رسانه‌ای نیز در نظر گرفته شود تا از مسدود شدن رسانه‌های بیشتر جلوگیری شود.

مسوولان و نهادهای حامی رسانه‌ها در اخیر با صدور اعلامیه گفتند که بانک جهانی و وزارت مالیه پول نشرات و آگاهی عامه دسترخوان ملی را در ۲۳ ولایت کشور به رسانه‌ها پرداخت نکرده‌اند. 

در اعلامیه آمده که بیش از ۹۰ رسانه شامل رادیو و تلویزیون محلی از ماه مارچ تا اگست سال ۲۰۲۱ میلادی به مدت ۶ ماه در مورد دسترخوان ملی و برنامه‌های میثاق شهروندی نشرات آگاهی عامه داشتند.
به گفته مسوولان و نهادهای حامی رسانه‌ها؛ پول نشرات آگاهی عامه دسترخوان ملی ۴ میلیون ۷۰۰ هزار افغانی می‌شود که تا کنون از سوی بانک جهانی پرداخت نشده است.

این درحالی است که بربنیاد آمار نهادهای حامی رسانه‌ها،۴۰ درصد رسانه‌های کشور در پی تحول جدید به دلیل مشکلات اقتصادی مسدود و ۶۰ درصد خبرنگاران مرد و ۸۰ درصد خبرنگاران زن بی‌کار شده‌اند.

فقر عامل مرگ «آزادی بیان» در افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد