ترامپ-گفتگوهای-صلح-با-رهبران-طالبان-را-لغو-کرد

رییس جمهور امریکا مذاکرات صلح با طالبان را به دلیل حمله اخیر این گروه در کابل لغو کرد و افزود که در آن رویداد یکی از سربازان بزرگ ما و ۱۱ نفر دیگر کشته شدند.

به گزارش افغان نیوز: دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا روز شنبه (۱۶ سنبله) در حساب توییترش نوشت که این مذاکرات به دلیل حمله اخیر گروه طالبان در کابل لغو شده است.

وی افزود که قرار بود او روز یکشنبه (۱۷ سنبله) با رهبران ارشد گروه طالبان و رییس‌جمهور غنی به صورت جداگانه در تفریحگاه «کمپ دیوید» به شکل «مخفیانه» ملاقات کند؛ اما متاسفانه گروه طالبان به خاطر اعمال فشار کاذب، مسؤولیت یک حمله در کابل را بر عهده گرفتند که در آن یکی از سربازان بزرگ ما و ۱۱ نفر دیگر کشته شد.

 در این حمله که صبح روز پنجشنبه (۱۴ سنبله) در نزدیکی چهار راهی عبدالحق در شهر کابل رخ داد، ضمن یک سرباز امریکایی، یک سرباز رومانیایی نیرو های ناتو و ده غیر نظامی افغان کشته و ۴۲ نفر دیگر زخم برداشتند.

بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف جهانی به سرکردگی امریکا در افغانستان طی ۱۸ سال گذشته و از زمان حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ کشته شده اند که ۲۳۰۰ نفر از آنها نیروهای امریکایی بوده‌اند.

دونالد ترامپ گفت که پس از این حمله، او «فوراً»  ملاقات با رهبران ارشد گروه طالبان را فسخ و مذاکرات صلح بین ایالات متحده و طالبان را لغو کرد.

ترامپ در ادامه توییت‌هایش این پرسش را مطرح کرده است: «چه نوع مردمانی افراد بیشمار را ظاهراً برای تقویت موقف چانه زنی شان می کشند؟» ترامپ افزود که طالبان با انجام حمله اخیر کابل، موقف (چانه زنی) شان را بهتر نه بلکه «بدتر» کردند. زیرا اگر طالبان نمی توانند روی برقراری آتش بس در جریان این مذاکرات «بسیار مهم» صلح توافق کنند و حتی ۱۲ فرد «بیگناه» را بکشند، آنان قدرت مذاکره برای رسیدن به یک توافقنامه «معنی دار» را نیز ندارند.

در حالی مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان  از سوی دونالد ترامپ لغو شده است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته بود که توافق صلح با طالبان در اصول نهایی شده و نیاز به موافقت ترامپ دارد.

بر بنیاد این توافق، خروج ۵۴۰۰ نیروی امریکایی ظرف ۲۰ هفته از افغانستان بود. امریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد. در چند روز گذشته هم مقام‌های ارشد امریکایی از جمله مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پمپئو؛ وزیرخارجه امریکا نارضایتی خود را نسبت به توافق صلح با طالبان اعلام کرده بودند.

این در حالی است که روز گذشته مارک اسپر؛ وزیر دفاع امریکا گفته بود: با آنکه کشورش تلاش دارد به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابد ولی این تلاش‌ها به این معنی نیست که آمریکا به «هرنوع معامله» با طالبان تن دهد. کنگره امریکا نیز از زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا خواسته بود تا در یک نشست علنی در مورد توافق با طالبان جزییات ارایه کند. حکومت افغانستان نیز مخالف توافق صلح با طالبان بود.

ترامپ گفتگوهای صلح با رهبران طالبان را لغو کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد