ترکمن‌ها،-قربانیان-فراموش-شده-در-ساختار-سیاسی

شورای ترکمن‌های افغانستان خواستار تامین حقوق و مشارکت شان در ساختار سیاسی کشور شده و می‌گویند که حکومت مرکزی در این راستاء بی‌توجهی اختیار نموده است.

به گزارش افغان نیوز: قربان مراد مرادی، رئیس شورای اسلامی ترکمن‌ها، امروز شنبه( 15، قوس ) طی یک کنفرانس خبری از حکومت خواست که در زمینه مشارکت تمام اقوام در سطوح مختلف توجه جدی نماید.

آقای مرادی گفت: « وضعیت امنیتی با گذشت هر روز خراب‌تر می‌گردد و شهروندان کشور بخصوص ترکمن‌ها در شمال کشور، امنیت جانی و روانی ندارند. بنابراین خواست قوم ترکمن تامین امنیت و تحقق صلح سراسری است.»

وی افزود که اگر وضعیت امنیتی بهبود نیابد، بی اعتمادی نسبت به نظام افزایش پیدا نموده و این امر کشور را به بحران جدی مواجه خواهد کرد. به گفته او، ترکمن‌ها خواهان همبستگی میان تمام اقشار مختلف کشور  و حفظ یک نظام مردم سالار در افغانستان است. بنابراین، ترکمن‌ها از نظام و ساختاری حمایت خواهند کرد که همه اقوام در آن حضور داشته باشند.

مرادی گفت: ترکمن‌ها 35 درصد جمعیت ولایت بلخ را شکل می‌دهند؛ اما در بدنۀ سیاسی این ولایت هیچ دیده نمی‌شوند. افزون بر آن، افرادی منسوب به این قوم همه روزه با زورگویی و اختطاف مواجه اند؛ اما متاسفانه حکومت مرکزی در این راستاء بی توجهی را اختیار نموده اند.

از سوی هم، عبدالحمید مرادی با تایید این مطلب گفت: اختطاف کودکان، کشتار جوانان و باج گیری از ترکمن‌ها در ولایات شمال کشور تبدیل به یک امر معمول شده است. بنابراین، اگر حکومت مرکزی به خواست‌های این قوم  توجه جدی نکند، بندر آقینه و حیراتان بر روی عابرین مسدود خواهد شد.

وی با هشدار این که حکومت مکلف است به قضیه اختطاف و شکنجۀ عبدالروف نه ساله با همکاری نهاد های کشفی و امنیتی پایان داده و هرچه زود تر مجرمین را دستگیر و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.

سران قوم ترکمن‌ در اخیر از حکومت خواستند که در قسمت تامین امنیت جان و مال آن‌ها تلاش جدی کرده تا مردم با اطمینان به کار و روزگار خویش برگردند. در غیر آن دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

این درحالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز شنبه در پایان نشست افتتاح شورای مصالحه ملی گفت که مردم افغانستان خواستار صلح دایمی و ملی اند نه صلح سمتی، تنظیمی و قومی. بنابراین، تامین صلح با ثبات و حفظ نظام جمهوری به قربانی مطلق ضرورت دارد.

ترکمن‌ها، قربانیان فراموش شده در ساختار سیاسی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد