قتل-عام-۳۰۰-بامیانی-توسط-طالبان-و-۲۰-سال-فریاد-عدالت‌

بیست سال قبل، طالبان بیش از ۳۰۰ بامیانی را به گونه دسته جمعی کشتند؛ اما عاملان این جنایت بشری تا هنوز تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند، اکنون بازماندگان این رویداد خونین، خواستار تحقق عدالت شده اند.

به گزارش افغان نیوز: دقیق بیست سال قبل(۱۹، جدی، سال ۱۳۷۹ خورشیدی) طالبان بیش از ۳۰۰ باشنده ولسوالی یکه‌ولنگ ولایت بامیان را به گونه دسته جمعی به قتل رساندند.
بازماندگان این حادثه، امروز( یک‌شنبه، ۲۱ جدی) در مراسم گرامی داشت از بیستمین سالیاد آن رویداد، می‌گویند که چنین کشتار‌ها، جنایت علیه بشریت بوده و عاملان آن باید توسط حکومت شناسایی و به پنجه قانون و عدالت سپرده شوند. 

وارثین و بازماندگان قربانیان ولسوالی یکه‌ولنگ بامیان با صدور قطعنامه از دولت، کمیسیون حقوق بشر و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهند که در مورد این فاجعه انسانی تحقیق و بررسی همه جانبه کرده و برای به محاکمه کشانیدن عاملان آن اقدام جدی نمایند. 

در قطعنامه تاکید شده است که آنان از گفتگوهای صلح حمایت می‌کنند؛ اما صدا و خواسته‌های قربانیان جنگ در روند صلح باید جدی گرفته شود. 

در همین حال؛ نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حاشیه این مراسم گفت: مذاکرات بین‌الافغانی نشان داد که سیاسیون کشور اراده برای شیندن صدا و خواسته‌های قربانیان جنگ ندارند. او تاکید کرد که صلح بدون خواست قربانیان جنگ و تامین عدالت صلح پایدار و دایمی برای مردم افغانستان نخواهد بود. 

آقای نظری افزود که باید هیات مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان با قربانیان جنگ روابط ایجاد کرده و صدایی آنان را در پروسه صلح جدی بگیرند و به خواسته‌های عدالت خواهی آنان توجه نمایند. 

به گفته آقای نظری؛ طی چند سال جنگ در افغانستان، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به تکرار صوت گرفته است که باید مورد بررسی قرار گیرد. 

او تاکید کرد که بخشیدن مرتکبین جنایت‌های جنگی نه صلاحیت هیات مذاکره کننده حکومت است و نه هم صلاحیت لویه جرگه بلکه از صلاحیت‌های قربانیان جنگ است. 

این درحالی است که دو روز پیش، رییس جمهور غنی نیز در یک مصاحبه تلویزیونی خود اعتراف کرد که با روی کار آمدن حکومت او از سال ۲۰۱۵ تا کنون، بیش از ۴۰ هزار نفر ملکی و نظامی در جنگ کشته شده اند.

قتل عام ۳۰۰ بامیانی توسط طالبان و ۲۰ سال فریاد عدالت‌

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد