ترکیب-قومی-در-لویه-جرگه-در-نظر-گرفته-نشده-است

شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح میگویند که ترکیب جنستی تا حدودی در این جرگه قابل قبول است، اما ترکیب قومی رعایت نشده است.

به گزارش افغان نیوز: شماری از اعضای لوی جرگه مشورتی صلح، می گویند که ترکیب جنستی در لویه جرگه قابل قبول است و 32 درصد اشتراک کنندگان را زنان شکل میدهند.

مقدس به نمایندگی از مردم کابل در لویه جرگه اشتراک کرده است به افغان نیوز گفت که ترکیب جنسیتی در این جرگه قابل قبول است و در شماری از کمیته ها حتی زنان به عنوان رئیس، معاون و منشی انتخاب شدند.

اما مقدس میگوید که نظریات در مورد اینکه آیا زنان اشتراک کننده در لویه جرگه میتوانند از حقوق زنان به درستی دفاع کنند، متفاوط است.

به گفته وی در کمیته آنها صدای زنان به مصابه زنان مردان شنیده شده است.

معصومه بهار یکی دیگر از اعضای لویه جرگه میگوید که زنان در لویه جرگه اشتراک کردند، اما از حق مساوی رای دهی و ارائه نظریات با مردان برخوردار نیستند.

خانم بهار تاکید میکند، شماری از کسانی که در جرگه اشتراک کردند تفکر طالبانی دارند و زنان را به عنوان جنس دوم و ضعیف میدانند.

او افزود:"این مردان که تحت انحصار طالبان قرار دارند و تحت حاکمیت این گروه زندگی میکنند، تفکر شان نیز طالبانی هستند و من شخصا هنگام نظر دادن از سوی آنها مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفتم".

از سوی هم خانم بهار باورمند است که ترکیب قومی در لویه جرگه به هیچ وجه در نظر گرفته نشده است.

او میگوید که اکثر اشتراک کنندگان این لویه جرگه از قوم پشتون است و پس از آن قوم تاجیک بیشتر می باشد، ولی اقوام دیگر مثل، ازبک، هزاره، پشه یی و دیگر اقلیت ها به صورت انگشت شمار در این جرگه اشتراک دارند.

لویه جرگه مشورتی صلح، روز دوشنبه، آغاز به کار کرد و قرار است فردا نیز کار آن ادامه یابد.

ترکیب قومی در لویه جرگه در نظر گرفته نشده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد