تسلط-یافتن-بر-قدرت-سیاسی-پذیرفتنی-نیست

معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌‌گوید که همه جوانب باید با پذیرفتن زندگی مسالمت‌آمیز سیاسی، به اراده و انتخاب مردم احترام بگذارند و از این طریق سهیم در قدرت سیاسی شوند.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری که روز گذشته در مراسم معرفی عبدالحکیم منیب سرپرست وزارت حج و اوقاف صحبت می‌کرد، گفت: هرچند در نتیجه‌ی تلاش‌های برخی از کشورها به ویژه امریکا، روزنه‌ی «امید» برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان ایجاد شده است، ولی ما طرف‌دار صلحی هستیم که افغانستان را به جلو هدایت کند نه این که ما را به عقب برگرداند. ما طرفدار صلحی هستیم که به جنگ و منازعه برای همیشه پایان دهد، نه این که باعث تداوم منازعه به اشکال دیگر شود.

آقای دانش گفت که برخی از شهروندان افغانستان معتقدند که توافق‌نامه بن در سال ۲۰۰۱ معیوب و ناقص گذاشته شد و این مساله باعث تداوم جنگ در افغانستان شده است. این نگرانی در باره‌ی تلاش‌های جاری برای آغاز گفتگوهای صلح نیز وجود دارد و این که طرح‌های بن دوم و ایجاد اداره‌های موقت و انتقالی، بازهم افغانستان را به‌جنگ‌های جدیدی بکشاند. ما صلحی را می خواهیم که همه جوانب از طریق یک مذاکره مستقیم بین‌الافغانی و با مالکیت افغان‌ها، از جنگ دست کشیده و با پذیرفتن زندگی مسالمت‌آمیز سیاسی، به اراده و انتخاب مردم احترام بگذارند و از این طریق سهیم در قدرت سیاسی شوند.

وی افزود؛ باید تاکید کنیم که بین این دو فرمول تفاوت عمیق ماهوی وجود دارد یعنی سهیم شدن در قدرت سیاسی و یا تسلط یافتن بر قدرت سیاسی. ما طرفدار صلحی هستیم که چارچوب نظام سیاسی موجود کشور، منافع ملی، وحدت ملی ما و هم‌چنین حقوق اساسی شهروندی، آزادی‌های سیاسی، آزادی بیان و نظام مبتنی‌بر آرای مردم حفظ شود.

این مقام ارشد حکومتی افزود که نظام «امارتی و میکانیزم اهل حل و عقد» و سازوکارهای مشابه دیگر با شرایط موجود افغانستان سازگاری ندارد و مردم نمی‌توانند اجازه دهند تا یک گروه خاص سرنوشت آنان را در اختیار بگیرد و بازهم همسایگان این کشور از راه‌‌های دیگر برای بلعیدن افغانستان چنگ و دندان تیز کنند. او گفت که دولت افغانستان می‌خواهد این کشور هم‌چنان با همسایگان و با همه متحدان استراتژیک خود در چارچوب احترام متقابل و رعایت منافع متقابل رابطه دوستانه داشته باشد.

این درحالی است که روز دوشنبه، اشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور نیز در یک بیانیه‌ی تلویزیونی نسبت به پیامدهای احتمالی امضای توافق‌نامه صلح با گروه طالبان هشدار داد اما گفت که دولت از تهدیدها و خطرات احتمالی پس از امضای توافق‌نامه صلح آگاهی دارد.

تسلط یافتن بر قدرت سیاسی پذیرفتنی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد