تطبیق-برنامه‌ی-دسترخوان-ملی-مشروعیت-ندارد

نمایندگان مجلس بار دیگر از طرح دسترخوان ملی انتقاد کرده، می‌گویند که تطبیق این برنامه از سوی حکومت مشروعیت ندارد.

به گزارش افغان نیوز: به گزارش نهاد مطالعات زنان برای صلح که نشست‌های عمومی مجلس نمایندگان را نظارت می‌کند، این اعضای مجلس در نشست عمومی دیروز (دوشنبه، ۱۷ سنبله)، تطبیق این برنامه را «فساد» و «اختلاس» تلقی کرده‌اند.

آنان تأکید کرده‌اند که تطبیق برنامه‌ی دسترخوان ملی به‌دلیل رد مکرر این مجلس در مخالفت با قوانین نافذه‌ی کشور قرار دارد.

اما صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در واکنش به این گفته‌های اعضای مجلس نمایندگان در یک نشست خبری در کابل گفت که نباید نهاد و یا شخصی مانع تطبیق برنامه‌ی دسترخوان ملی شود.

آقای صدیقی آن را از برنامه‌های مهم حکومت به‌هدف رسیدگی به قشر فقیر جامعه خوانده، تأکید کرد: «بودجه‌ی این برنامه بودجه‌ی غیراختیاری است. از طرف شرکای بین‌المللی ما تمویل می‌شود. ما نباید در این شرایط خاص مانع تطبیق این برنامه شویم.»

او در ادامه افزود که براساس قانون «حدود تصامیم و صلاحیت‌های مجلس نمایندگان» در این مورد محدود است.

همچنان اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس از تطبیق برنامه‌ی میثاق امنیتی (بسیج مردم در مبارزه با جرایم و جنایت) انتقاد کرده، گفته‌اند که به‌اجراگذاشتن این چنین برنامه‌ها «سابقه‌ی خوب» ندارد.

از سویی‌هم، این نمایندگان مجلس از ادامه‌ی کار سرپرستان در ادارات دولتی و عدم معرفی اعضای کابینه‌ی جدید جهت اخذ رأی اعتماد به این مجلس انتقاد و تأکید کرده‌اند که به نامزدوزیران دو تابعیته رأی اعتماد نمی‌دهند.

همچنان نهاد مطالعات زنان برای صلح به‌نقل از گفته‌های برخی اعضای این مجلس، گزارش کرده است که در بعضی از ادارات تقرر و تعیینات سلیقوی توسط حکومت صورت می‌گیرد. آنان تأکید کرده‌اند که چنین تقرری‌ها سبب ایجاد فاصله میان حکومت و «قانون» می‌شود.

این درحالی است که ولسی جرگه نردیک به دوماه پیش، برنامه دسترخوان ملی را با اکثریت آرا رد کرد، اما حکومت حکومت افغانستان، در حال تطبیق این برنامه است. حکومت می‌گوید که از طریق برنامه دسترخوان ملی، به ارزش 244 میلیون دالر امریکایی، برای خانواده‌های نیازمند، مواد غذایی کمک می‌کند.

تطبیق برنامه‌ی دسترخوان ملی مشروعیت ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد