تعدیل-قانون-اساسی-مطابق-افکار-طالبان-پذیرفتنی-نیست

معاون دوم ریاست جمهوری تصریح نموده که حفظ نظام سیاسی و قانون اساسی تنها محورهای هستند که هر نوع توافق صلح باید در چارچوب آن ها صورت بگیرد. بنابراین تعدیل نارسائی های قانون اساسی باید از مجرای قانونی صورت بگیرد، نه مطابق با افکار و دیدگاه های طالبان.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری روز گذشته در نشستی تحت عنوان (چالش ها و راه کارهای صلح در افغانستان) گفت که هر نوع طرح صلحی که منجر به کنار گذاشتن نظام سیاسی فعلی و الغای قانون اساسی شود، بار دیگر افغانستان را به جنگ ها و خشونت های دیگر سوق خواهد داد.

آقای دانش افزوده است که تعدیل نارسائی های قانون اساسی باید از مجرای قانونی صورت بگیرد، نه به عنوان یک پیش شرط برای صلح و نه به عنوان این که این قانون با دیدگاه ها و افکار طالبان مطابقت ندارد.

سرور دانش گفته است که دستآوردهای ۱۸ سال گذشته افغانستان به هیچ صورت در روند صلح قابل معامله نیست و در جریان گفتگوهای صلح هیچ کسی دیگری به غیر حکومت نمی تواند از رسانه ها، جامعه مدنی و زنان نمایندگی کند.

معاون دوم ریاست جمهوری افزوده است: “در کنار اسلامیت نظام، جمهوریت نظام نیز خط سرخ مردم افغانستان است. مردم افغانستان به هیچ صورت نمی تواند نظام های برخاسته از سازوکارهای غیر مردمی و خارج از انتخابات و آرای مردم را بپذیرند”.

او گفته است که طالبان باید بدون پیش شرط آتش بس را بپذیرند و بعد در جریان یک گفتگوی منطقی خواسته های خود را مطرح کنند. او افزوده است: “جانب حکومت هم باید بدون پیش شرط در گفتگو اشتراک کند و می تواند به عنوان حسن نیت تعدادی از زندانی های آنان را رها و نام برخی آنان را از لیست تحریم ها خارج کند”.

دانش می گوید که بعد از طی این مراحل ابتدایی می توان در باره مشارکت سیاسی طالبان در قدرت سیاسی مذاکره را دوام داد.

آقای دانش هم چنان تاکید کرده است که هر نوع گفتگو بدون حضور دولت افغانستان عقیم و بی نتیجه است و تمام تلاش های صلح باید به طور منسجم و با محوریت حکومت افغانستان انجام شود و گرنه مخالفین و حامیان خارجی آنان از پراکندگی ما به نفع شان استفاده خواهند کرد.

معاون دوم ریاست جمهوری هم چنان گفت؛ کسانی که هم از طرح اداره موقت طرفداری می کنند و هم می گویند که باید انتخابات برگزار گردد، دچار یک نوع ادعای پارادوکسیکال هستند.

او افزوده است: “بعضی حلقاتی که می‌گویند؛ اول باید پروسه صلح را تعقیب و تطبیق کنیم و بعد به انتخابات بپردازیم، باور شان یک نوع عقب نشینی و به معنای قربانی کردن همه دستاوردها است.  کسانی که خود را اپوزیسیون حکومت می دانند نباید اپوزیسیون بودن باعث شود که آنان بر ضد نظام سیاسی کشور حرکت کنند و منافع مردم افغانستان را قربانی سازند”.

آقای دانش هم چنان با اشاره به همکاری کشور های منطقه و همکاران بین المللی افغانستان در روند صلح گفته است که این همکاری ها باید نقش تسهیل کننده داشته باشند نه اینکه آن ها خود، به جای مردم افغانستان تصمیم بگیرند. او افزوده است که کشورهای منطقه هم نباید فکر کنند که این بار به نام صلح، یک نوع جنگ نیابتی دیگر را بر افغانستان تحمیل کنند.

وی گفته است: “امروز، هم به عنوان دولت و هم به عنوان ملت، نه در جنگ شکست خورده ایم و نه کاری کرده ایم که سرافکنده باشیم و از این جهت برای صلح تضرع کنیم و به تعبیر رئیس جمهور از موضع ضعف صلح را گدایی کنیم. این گروه طالبان است که باید در مقابل کشتارهای که انجام داده اند پاسخگو باشند”.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان چند روز قبل پنجمین دور سفرهای خود به منطقه را به منظور گفت‌وگوهای صلح با طالبان آغاز کرد.

تعدیل قانون اساسی مطابق افکار طالبان پذیرفتنی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد