تعدیل-قانون-کاپی-رایت-فضا-را-برای-دزدان-تنگ-می-کند

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که تعدیل قانون کاپی رایت فضا را برای دزدان و کسانی‌ که در کمین نشسته‌اند تا نتیجه‌ی تلاش و زحمات دیگران را به جیب خود بزنند، تنگ می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: سیدآقا فاضل سانچارکی که در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که در پیوند به کاپی و نشر غیر قانونی کتاب‌های نشر شده توسط انتشارات عازم و به صورت مشخص کتاب «سیاست افغانستان، روایت از درون» برگزار شده بود، گفت که قانون کاپی رایت کاستی‌ها و مشکلاتی دارد، مسایلی در آن مبهم است و سازوکارهای مشخصی برای رسیده‌گی به موارد دزدی کتاب تعریف نشده است. وی افزود: «در این مورد ما به صورت فوری اقدام [می‌کنیم] و قانون کاپی رایت را مورد بازنگری قرار می‌دهیم تا چارچوب کار دقیق، روشن و شفاف شود و از حقوق مولفان، پدیدآورنده‌گان و ناشران به درستی دفاع شود.»

به گفته‌ی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ صنعت چاپ و نشر کتاب، زمانی در کشور رشد می‌کند و خودکفا می‌شود که قانون کاپی رایت رعایت شود و مولفان، پدیدآورنده‌گان آثار و ناشران نتیجه‌ی زحمت‌های خود را ببینند و مزد رنج و زحمت و تلاش خود را به دست بیاورند. او هم‌چنان علاوه کرد که تعدیل قانون کاپی رایت فضا را برای دزدان و کسانی‌ که در کمین نشسته‌اند تا نتیجه‌ی تلاش و زحمات دیگران را به جیب خود بزنند، تنگ می‌کند.

سیدآقا فاضل سانچارکی تصریح کرد که سرقت‌های ادبی، فرهنگی و هنری و گرفتن آثار دیگران کار غیر اخلاقی و غیر قانونی است و حکومت وحدت ملی برای حاکمیت قانون و برای دفاع از حقوق پدیدآورنده‌گان کتاب، ناشران، دفاع از رشد، توسعه و گسترش صنعت چاپ و تولید و نشر اراده «محکم و قوی» دارد.

به گفته‌ی آقای سانچارکی وزارت اطلاعات و فرهنگ تعهد دارد که مسأله دزدی فرهنگی‌ای که برای انتشارات عازم اتفاق افتاده است را با جدیت پی‌گیری کند.

او گفت: «ما این تعهد را داریم همان‌گونه که شکایات انتشارات عازم را به سارنوالی فرستاده‌ایم، در سارنوالی نیز آن را پی‌گیری کنیم و به این‌گونه قضایا به صورت جدی رسیده‌گی کنیم.»

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ تأکید کرد که به کاستی‌های موجود در متن قانون کاپی رایت، کاستی‌های موجود در مراحل تطبیق و اجرای این قانون و کاستی‌های موجود در نهادهای اعمال‌کننده‌ی قانون توجه و رسیده‌گی می‌شود تا وضعیتی به وجود بیاید که جلو سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

فاضل سانچارکی هم‌چنان وعده داد که وزارت اطلاعات فرهنگ با کوشش‌ها و تلاش‌های جمعی و پی‌گیر مشترک ناشرین، نهادهای حامی ناشرین به وضعیت آشفته‌ای که در مورد چاپ و نشر کتاب وجود دارد سروسامان بدهند.

وی هم‌چنان افزود: «ما از انتشارات عازم خواهش می‌کنیم که فعالیت‌‌هایش را از سر بگیرد چون بسته بودنش صدمه‌ای جدی بر فرهنگ کشور وارد می‌کند.»

در همین حال اجمل عازم، رییس انتشارات عازم می‌گوید که آنان نه تظاهرات می‌کنند و نه ناشیانه از حکومت انتقاد می‌کنند، اما اگر به مسأله کاپی غیر قانونی نشر‌ات‌شان رسیده‌گی نشود، فعالیت انتشارات عازم را که از ده روز قبل به این‌سو متوقف کرده‌اند، برای همیشه متوقف خواهند ساخت.

آقای عازم به نماینده‌گی از اتحادیه‌ی ناشران گفت که آنان از حکومت می‌خواهند تا مقامات مسوول در قسمت تطبیق قانون کاپی رایت اراده‌ی جدی‌شان را اعلام کنند و جهت ارایه‌ی طرح عملی در مدیریت فرهنگی کشور و به ویژه تولید، توزیع، نشر، پخش و صادرات کتاب توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ تقویم تعیین کنند.

اجمل عازم هم‌چنان خواستار ثبت هفته‌ی جاری در تقویم کشور به نام هفته‌ی دفاع از حقوق ناشران و پدیدآورنده‌گان شد. او گفت: «این هفته باید به صورت دایمی به حیث دفاع از حقوق پدیدآورنده‌گان و ناشران مسما شود تا به حیث نقطه تاریخی چرخش ثبت شود چون این اولین اعتراض جدی در برابر تطبیق نشدن قانون کاپی رایت در افغانستان است.»

به گفته‌ی رییس انتشارات عازم ناشران افغانستان در سراسر کشور هفته‌ی جاری را هفته کمپاین آگاهی‌دهی و بحث روی کاپی رایت اعلان کرده و با همکاری ناشران در سراسر افغانستان، دانشگاه‌ها مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه‌عالی دولتی و خصوصی، وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ، تحصیلات عالی و معارف و از همه مهم‌تر فرهنگیان کشور و رسانه‌ها این کار بزرگ ملی را انجام دهند.

در همین حال فهیم دشتی، رییس اتحادیه‌ی ژورنالیستان می‌گوید که دو سه سال پیش قرار بود که یک فرمان تقنینی در مورد تعدیل قانون کاپی رایت وجود داشته باشد، اما نهادی به نام (اتار) با گرفتن پروژه، مانع اصلاحات در این قانون شد و بالاخره قانون کاپی رایت به‌‌ همان شکلی که توسط این نهاد ترجمه شده بود و متنش در بسیاری موارد قابل فهم هم نیست، نافذ شد.

آقای دشتی افزود که نظر به شرایط فعلی این قانون نیاز به تعدیل دارد و اتحادیه ژورنالیستان آماده است که در خصوص تعدیل این قانون با حکومت همکار باشد.

کتاب «سیاست افغانستان، روایت از درون» نوشته‌ی رنگین دادفر اسپنتا وزیر امور خارجه و رییس شورای امنیت پیشین توسط انتشارات عازم چاپ و نشر شده بود، سروصداهای زیادی را در بین فرهنگیان کشور ایجاد کرد. گفته می‌شود این کتاب که در روز‌های نخست نشرش به فروش رفته بود و احتمالاً به زودی به چاپ دوم می‌رفت که نسخه‌ی پی‌دی‌اف آن به صورت غیر قانونی، توسط افراد نا‌معلوم تهیه و نشر شد. این نشر و پخش غیر قانونی، خشم ناشر کتاب را برانگیخت و باعث شد که انتشارات عازم فعالیتش را به گونه‌ی اعتراضی و موقت متوقف کند.

تعدیل قانون کاپی رایت فضا را برای دزدان تنگ می کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد