تندروی-در-زمینه-های-دینی-و-مذهبی-یک-آفت-اجتماعی-است

معاون دوم رییس جمهور، تندروی و افراطی گری را در زمینه های دینی و مذهبی، قومی و زبانی یک آفت اجتماعی عنوان کرده گفت: تقریب بین مذاهب و اتحاد نیروهای سیاسی برای مبارزه با افراط گرایی یک ضرورت است.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی تنظیم امور دینی گفته است که یکی از اولویت های اساسی در افغانستان تقویت علمی تفکر دینی است که از جامعه علمی کشور به خصوص علما انتظار می رود تا در این زمینه بیشتر توجه نمایند.

استاد دانش تقریب بین هردو مذهب تشیع و تسنن را درافغانستان یک ضرورت جدی عنوان کرده گفت: حلقات مغرض، فرصت طلب و افراطی هستند که از هر بهانه استفاده می کنند تا زمینه تفرقه و نفاق را بین مردم مسلمان افغانستان مساعد کنند؛ ولی علما بنا به شناخت، جایگاه و رسالتی که دارند، نباید بگذارند که این حلقات و افراد مغرض با استفاده از بستر دین و مذهب به اهداف شوم خود، دست یابند.

به گفته معاون رئیس جمهور، براساس تحقیقات علمی که از سوی برخی اندیشمندان اسلامی صورت گرفته است، چه در اصول و چه در فروع، وجوه اشتراک بین هردو مذهب تشیع و تسنن به مراتب بیشتر از وجوه افتراق بین آنها است. گفته شده تمام اختلاف نظرها بین این دو مذهب در اصول و فروع بیشتر از ده در صد نیست. بنابر این با توجه به شرایط موجود، علما مسؤلیت دارند که در جهت تقریب بین مذاهب و وحدت و همدلی بین مردم مسلمان افغانستان، بیش از هر زمان دیگر تلاش نمایند.

استاد دانش تندروی و افراطی گری را در زمینه های دینی و مذهبی، قومی و زبانی یک آفت اجتماعی عنوان کرده گفت: شورای عالی تنظیم امور دینی به عنوان یک نهاد معتبر و اثرگذار، می تواند در زمینه جلو گیری از توسعه افراطی گری در حوزه های مختلف نیز نقش سازنده داشته باشد.

معاون رئیس جمهور در بخش سیاسی نیز، توسعه و انکشاف متوازن در سطح کل کشور به خصوص مناطق مرکزی، تأمین مشارکت عادلانه مردم در ساختار ادارات دولتی، ثبات، تأمین امنیت و تعدیل واحد های اداری در مناطق مرکزی را به عنوان اولویت های اساسی عنوان کرده گفت که رسیدن به این اولویت ها در سایه وحدت و اتحاد نیروهای سیاسی مقدور و میسر است.

به گفته استاد دانش، در عرصه توسعه و انکشاف که یک مطالبۀ برحق شهروندی است، در سطح مناطق مرکزی اقداماتی بسیاری انجام شده و هم اکنون نیز پروژه های بزرگ انکشافی در زمینه هایی چون راه های مواصلاتی و انرژی برق جریان دارد؛ اما این بسنده نیست و باید تلاش بیشتر صورت گیرد تا به مطالبات مردم دراین زمینه ها پاسخ قناعت بخش داده شود و تلاش در این زمینه مسؤلیت همه نیروهای سیاسی و دیگر نیروهای اثر گذار جامعه ازجمله علما نیز هست.

وی در باب مسایل امنیتی در مناطق مرکزی نیز گفت که طرح هایی مبنی بر تأمین امنیت مناطق مرکزی در دستور کار قرار دارد که خود شخصا هم آن را پیگیری می کند و این امید واری وجود دارد که این طرح ها با پیامدهای خوب و امیدوارکننده به همراه باشند.

استاد دانش در خصوص مشارکت عادلانه مردم در ساختار ادارات دولتی به عنوان یک حق قانونی وشهروندی آنان نیز گفت که وی همواره تلاش نموده است که با ایجاد شفافیت و معیاری ساختن و قانونمند کردن نظام استخدام در خدمات ملکی کشور، مردم به آنچه که شایسته آن اند و حق قانونی شان است، دست یابند.

تندروی در زمینه های دینی و مذهبی یک آفت اجتماعی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد