جای-تأسف-است-که-دین-اسلام-ابزار-خشونت-شده-است

رییس اجراییه افغانستان گفت که جای نگرانی و تأسف است که از دین مقدس اسلام که روح‌اش با اعتدال و بیزاری از خشونت و افراطیت آمیخته است، به عنوان ابزار خشونت، تندروی و حملات انتحاری استفاده صورت می‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز: دوکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در مراسم افتتاح کمیتۀ اجرایی «اعتدال‌گرایی» روز (یک‌شنبه، ۲۶ قوس) بر ضرورت ترویج افکار و باورهای اعتدال‌گرایانه و مبارزه با افراطیت در افغانستان تأکید ورزید.

رییس اجراییه کشور با بیان این‌که اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است، گفت که افکار افراطی، خشونت‌گرا و تندرو بر بخش‌هایی از جامعۀ افغانستان تحمیل شده است.

دوکتور عبدالله عبدالله با تشریح اهداف کمیتۀ اجرایی اعتدال‌گرایی اضافه کرد: افراط‌گرایی و خشونت سلامت و امنیت افغانستان را با خطر مواجه ساخته و همه روزه از جامعۀ ما قربانی می‌گیرد.

رییس اجراییه افغانستان گفت که جای نگرانی و تأسف است که از دین مقدس اسلام که روح‌اش با اعتدال و بیزاری از خشونت و افراطیت آمیخته است، به عنوان ابزار خشونت، تندروی و حملات انتحاری استفاده صورت می‌گیرد.

دوکتور عبدالله عبدالله از علما و آگاهان امور دینی به خاطر ترویج افکار اعتدال‌گرایانه سپاس‌گزاری کرد و گفت که اکثر علمای کشور در زمینۀ نهادینه‌سازی افکار و باروهای میانه نقش داشته‌اند و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور را پذیرفته‌اند.

رییس اجراییه کشور با بیان این‌که کشورهای منطقه و جهان از تروریسم، افراط‌گرایی و افراطیت رنج می‌برند، گفت که ایجاد کمیتۀ اجرایی اعتدال‌گرایی گامی در راستای مبارزه با افراط‌گرایی و تهداب‌گذاری به نسل آینده و جوانان کشور می‌باشد.

در ادامه، وزرای ارشاد، حج و اوقاف، مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، اعضای شورای علمای افغانستان، اعضای نهادهای جامعه مدنی و فعالان حقوق زنان در پیوند به ایجاد کمیتۀ اعتدال‌گرایی صحبت کرده و از ابتکار ریاست اجراییه قدردانی نمودند.

آنان به عوامل گسترش و رشد افراط‌گرایی در افغانستان، منطقه و جهان اشاره کرده و گفتند که در گام نخست باید با ریشه‌های زایش افراط‌گرایی مبارزه صورت گیرد.

علمای کرام با بیان این‌که دین اسلام پیروان خویش را از افراط و تفریط در تمام بخش‌ها برحذر داشته، خاطر نشان ساختند که باید قرائت راستین و واقعی از آموزه‌های اسلامی صورت گیرد.

آنان علاوه کردند که بخش قابل توجهی از نابسامانی‌های کنونی در افغانستان ریشه در افکار افراطیِ مبتنی بر خشونت دارد.

دوکتور عبدالله عبدالله از علما و اشتراک‌کننده‌گان نشست خواست که دیدگاه‌ها و نکته‌نظرات‌شان را به گونۀ کتبی با بخش دبیرخانۀ کمیته شریک سازند.

جای تأسف است که دین اسلام ابزار خشونت شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد