تفاوت-دیدگا‌های-سیاسی-در-قضیه-فلسطین-کنار-گذاشته-شود

سرپرست وزارت امور خارجه ا.ا گفته است که افغانستان پس از چهار دهه جنگ و هرج‌و مرج وقتی به سوی امنیت و ثبات گام بر می‌دارد، مورد تحریم قرار می‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه ا.ا این اظهارات را روز گذشته در «همایش مشورتی عالی رتبه سیاسی فلسطین» در ایران مطرح کرده است.

متقی در نشست به مسئله فلسطین و افغانستان پرداخته و گفته است که با وجود ده‌ها کنوانسیونِ پیرآمون حقوق بشر و مسایل انسانی در جریان هفتاد و هشت روز نزدیک به بیست هزار انسان که بیشتر از نصف آن را زنان و کودکان تشکیل می دهند نسل کشی گردیدند اما؛ همین کنوانسیون‌ها در عین زمان در موارد دیگر به دلایل سیاسی و ابزاری مورد استفاده قرار می گیرد.

او افزوده است که پس از «نسل کشیِ فلسطینی‌ها» در غزه و آزاد گذاشتن دست «رژیم صهیونیستی»، این تناقض بزرگ، دیگر به حد کافی روشن گردیده است و با این وضعیت شکل گیری تغییر در نظم جهانی حتمی است.

سرپرست وزارت خارجه ا.ا گفته است: «ما نیاز به نظم نوین جهانی که استوار بر عدالت و برابری باشد داریم. در نظمی که از هیچ حق انسانی و یا هم کشوری چشم‌پوشی صورت نگیرد و امکان استفاده‌جویی‌های سیاسی نداشته باشد. نظمی که به جهان صلح، عدالت و ثبات به ارمغان بیاورد».

او تصریح کرده است: «خیلی مسخره است وقتی دیده می‌شود کشور من افغانستان پس از بیشتر از چهار دهه تهاجمات کشورهای بیگانه و جنگ و هرج و مرج، وقتی به سوی امنیت و ثبات گام بر می دارد، با به کار گیری حقوق بشر مورد تحریم ها قرار می گیرد».

آقای متقی افزوده است که ا.ا به حیث نظامی که از متن مردم خویش برخواسته و با پایداری و ایستادگی مردمِ مجاهد و قهرمانِ افغانستان توانست اشغال بیست ساله امریکا و ناتو را در افغانستان به پایان برساند، امروزه درد و رنج مسلمان فلسطینی را با دل و جان حس می کند.

او تصریح کرده است: «ما که سال ها است قربانی تناقضات حاکم بین المللی هستیم، بیشتر از هر ملت دیگر، در درد و رنجِ ملت مسلمان فلسطینی، خود را شریک می دانیم».

به باور سرپرست وزارت خارجه ا.ا مسئله فلسطین تنها به مردم فلسطین خلاصه نمی شود، بلکه قضیه انسانی است و هیچ انسان آزاده و باورمند به عدالت و ارزش های انسانی نمی تواند «مظالم رژیم صهیونیستی بر فلسطین» را با بی تفاوتی نظّاره گر باشد.

به گفته او، ا.ا به حیث جزء از امت اسلامی، وضعیت جاری در غزه و فلسطین اشغالی را همواره محکوم کرده و مبارزه ملت فلسطین را بر اساس نصوص شرعی و حقوق بین الدول، یک امر «مشروع و قانونی» می داند.

آقای متقی تاکید کرده است که ا.ا به مثابه پاسدار ارزش‌های اسلامی از کشورهای تأثیرگذار جهان اسلام، خواهان ایفای نقش موثرتری در پایان گذاشتن به کشتار مردم بی گناه فلسطین توسط «رژیم صهیونیستی» و مسوول دانستن آن است.

جهان اسلام باید یک پارچه و متحدانه صدای آزادی فلسطین را به روایت مطرح مبدل نمایند و تفاوت دیدگاه های سیاسی را در این قضیه راه ندهد.

او از ابتکار برای برگزاری این نشست ابراز قدردانی کرده و گفته است که این تلاش‌ها باید تا زمانی ادامه یابد که مسئله فلسطین به حل دایمی و عادلانه برسد؛ راه حلی که در نتیجه آن مردم فلسطین دارای دولتی شوند که در سرزمین تاریخی فلسطین به وجود بیاید.

به گفته آقای متقی امارت اسلامی افغانستان در محدوده‌ای توانایی‌اش آماده همراهی جهان اسلام در این امر انسانی و اسلامی می باشد.

همایش تهران درباره‌ فلسطین روز گذشته (شنبه، ۲ جدی) با اشتراک نمایندگان 40 کشور برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ ایران می‌گوید که هدف اصلی از برگزاری این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر در مواضع سیاسی و بین‌المللی برای کمک به مردم فلسطین است.

تفاوت دیدگا‌های سیاسی در قضیه فلسطین کنار گذاشته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد