تقویت-جامعه-مدنی-برای-رسیدن-به-صلح-پایدار-و-شفاف

مسوولان بورد مستقل مشورتی جامعۀ مدنی می‌گویند که هدف این بورد تقویت بخشیدن صدای جامعه مدنی به منظور رسیدن به یک پروسه صلح همه‌شمول، دایمی، افغانی و همه جانبه بوده و مشروعیت هر نظام از حمایت مردم سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش افغان نیوز: مجیب خلوتگر، رئیس بورد مشورتی جامعه مدنی امروز چهارشنبه( 18، سرطان ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که بورد مستقل مشورتی حامعه مدنی در اصل پل ارتباطی و واحد ساختن صدای مردم به روند پروسه صلح است تا از طریق نظارت مستقل از پروسه صلح، جهت بهبود آن دادخواهی کند.

آقای خلوتگر بیان کرد، بورد مستقل مشورتی جامعۀ مدنی برای صلح به سطح ولایات و زون ها فعالیت می‌کند که شامل زنان، جوانان، گروه های آسیب پذیراز جنگ، نمایندهای قربانیان ملکی، خانواده های قربانیان دوطرف جنگ، مهاجرین نقش خواهد بود.

در همین حال، خانم فروزان امیری، عضو مشورتی جامعه مدنی اظهارداشت؛ افغانستان در یک مرحله حساس رسیده که مردم را با آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی نسبت به فرایند صلح امیدوار ساخته است. به گفته وی، تلاش ها و دستاورد های هر دو طرف در راستای روند صلح قابل ستایش است. اما سرنوشت افغانستان به فرایند کنونی صلح گره خورده، پس طرف های مذاکره باید بار این مسوولیت تاریخی شان را به دوش بگیرند.

خانم فروزان تاکید کرد؛ برای رسیدن به صلح، به جورآمد سیاسی نیاز است و آشتی دو طرف کامیابی افغان ها خواهد بود. به گفته او، حضور تمامی مردم افغانستان در فرایند صلح از گوشه گوشه این کشور شرط حتمی است؛ زیرا مشروعیت هر نظام از حمایت مردم سرچشمه می‌گیرد. بنابراین، راهکار‌های صلح و تصامیم باید با مردم شریک گردد.

از سوی هم، خانم روشن مشعل عضو دیگری این بورد اظهارداشت که طرف های مذاکره کننده باید با مشورۀ جامعه مدنی راهکار های همه شمول و مشترک برای تلاش های پروسه صلح ایجاد کنند.

وی افزود: هردو طرف مذاکره کننده صلح باید زمنیه را برای جامعه مدنی فراهم سازند تا از همه نقاط افغانستان خواسته ها و نگرانی های مردم را به طور شفاف و همه شمول به میز مذاکرات صلح برسانند.

این درحالی است که رئیس مجلس سنا می‌گوید: شمار زیادی از زندانیان گروه طالبان که برای رسیدن به صلح به منظور نشان دادن حسن‌نیت از سوی حکومت آزاد شده بودند، دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

تقویت جامعه مدنی برای رسیدن به صلح پایدار و شفاف

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد