تمویل-طالبان-از-خارج؛-دلیل-عمده‌ی-جنگ-در-افغانستان

رییس جمهوری غنی با ابراز نگرانی می گوید که جنگ تحمیلی و مداخله‌ی مستقیم خارج در تمویل طالبان و گروه‌های تروریستی، دلایل عمده‌ی جنگ در افغانستان می باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور روز جمعه(6، ثور) در مراسم افتتاح دور هفدهم تقنینی شورای ملی گفت که حکومت به استقلالیت نهادهایی که قانون اساسی به آن‌ها حکم داده است، احترام کامل داشته و در امور آن‌ها هیچ‌گونه دخالتی نمی‌کند.

 رئیس‌جمهور غنی گفت که جای خالی وکلای ولایت کابل قابل قبول نیست و باید این خلا با تعیین یک ضرب‌الاجل معین به‌خاطر اعلام نتایج نهایی انتخابات کابل، پر گردد.

آقای غنی گفت که جنگ تحمیلی و مداخله‌ی مستقیم خارج در تمویل طالبان و گروه‌های تروریستی، دلایل عمده‌ی جنگ در افغانستان است و در کنار این‌همه، موجودیت صدها سلیقه‌ی سیاسی و غیر ملی در تعیینات، تعبیه و جابه‌جایی نیروها باعث ضعف و گسست در تدابیر دفاعی و امنیتی ما شده بود.

وی گفت که اصلاحات و تقویت آغاز شده و در برابر روند اصلاحات و تقویۀ نیروهای دفاعی و امنیتی صدها موانع را ایجاد کرده‌اند، اما نتوانستند که آن‌را توقف دهند.

آقای غنی تاکید کرد: “صلح نیاز اولیه‌ی ماست. طرح صلح را به‌صورت منسجم و منظم آن ارایه کرده ام، به آن نیز متعهد و باورمندم. بر اساس طرح من، هیچ معامله و مذاکره‌ای که کارت سبز پارلمان را با خود  نداشته باشد، صورت نخواهد گرفت”.

اشرف غنی افزود: “مطمئین باشید که شما بخش اساسی تیم صلح خواهید بود. مالکیت بر پروسه‌ی صلح، یعنی اینکه نماینده‌های ملت در ابهام قرار نداشته باشند. به‌صورت کلی و اجمالی، به شما اطمینان می‌دهم که رمز صلح در وحدت ماست”.

رئیس‌جمهور غنی با تاکید بر اینکه نظام جمهوریت تداوم خواهد یافت، گفت که این ملت سزاوار عزت است نه سرخمی، گسست و هربار از صفر آغاز کردن، ذلت و سرخمی به “دشمن” است.

او علاوه کرد: آنانی‌که با پخش ابهام، شک و بدگمانی در پی تضعیف وثیقه‌ی قانون اساسی‌اند، نزدیک به کودتاچیان‌اند، من برای‌شان می‌گویم که عصر کودتا پایان‌یافته است.

ازی سوی هم، بیش از شش ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان گذشته است، اما کمیسیون مستقل انتخابات توانسته تا حالا تنها نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۳۲ ولایت و حوزه‌ی انتخاباتی را اعلام کند.

این درحالی است که امریکا، چین و روسیه طی یک نشست سه جانبه در مسکو روی 8 مورد از جمله حاکمیت ملی، آغاز گفتگوهای بین الافغانی، مبارزه با تروریزم، خروج نیروهای بین‌المللی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، استقلال و تمامیت ارضی، حق انتخاب مسیر انکشافی برای حکومت افغانستان، توافق کردند.

تمویل طالبان از خارج؛ دلیل عمده‌ی جنگ در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد