جرگه-مشورتی-در-تناقض-با-تلاش-های-سیاسیون-برای-صلح

تیم های انتخاباتی اعلام کرده اند که اشرف غنی در حالی از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح سخن می زند که کشورهای بین المللی و سیاسیون افغانستان تلاش های شان را برای تامین صلح پایدار و با عزت شدت بخشیده اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: دوازده تیم انتخاباتی، امروز یکشنبه( 8 ثور) طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تاکید بر تحریم لوی جرگه مشورتی اعلام کردند که از اشتراک در این جرگه خودداری خواهند کرد.

تیم‌های انتخاباتی صلح واعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر، رحمت الله نبیل، نورالحق علومی، احمدولی مسعود، فرامرز تمنا، نورالرحمن لیوال، عنایت الله حفیظ، ابراهیم الکوزی، حکیم تورسن، غلام فاروق نجرابی، شیدا محمد ابدالی و شهاب حکیمی در جمع تحریم کنندگان این جرگه شامل هستند.

این دوازده تن از نامزدان ریاست جمهوری که لوی جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده اند می گویند که این جرگه به دعوت اشرف غنی برگزاری می گردد و تلاش می شود تا از این طریق به نفع شخصی اش برای رسیدن دوباره به قدر استفاده کند.

کاندیداتوران ریاست جمهوری تاکید می کنند که این جرگه بی موقع و غیر ضروری باعث ضیاع وقت و پا گذاشتن روی منافع ملی خواهد بود.

آنها خاطر نشان نمودند که اشرف غنی در حالی تصمیم مشوره با مردم افغانستان را برای صلح روی دست گرفته است که کشورهای بین المللی و سیاسیون افغانستان تلاش های شان را برای تامین صلح پایدار و با عزت شدت بخشیده اند. یعنی این جرگه باید قبل از نشست های سران کشورها در مورد صلح افغانستان برگزار می شد.

در اعلامیه این تیم های انتخاباتی آمده است که نواقص این جرگه همه شمول نبودن، انحصاری برای یک رئیس جمهور غنی و فاقد جایگاه حقوقی می باشد.

محمد یونس قانونی، معاون تیم انتخاباتی "صلح و اعتدال" به نمایندگی از این تیم گفت که مردم جرگه مشورتی را به هدف تقویت صلح می خواهند در حالی که این جرکه علیه منافع ملی برگزار می گردد.

معاون تکت انتخاباتی صلح و اعتدال تاکید نمود که اگر جرگه مشورتی مانع جدی فراروی صلح ایجاد کند، سیاسیون به برگزاری جرگه بزرگ مردم افغانستان که موقف واقعی مردم در روند صلح را روشن می‌کند، اقدام خواهند کرد.

علاوه بر این، اعلامیه مشترک تکت‌های انتخاباتی، با اشاره به تصمیم دادگاه عالی مبنی بر تمدید کار رییس جمهور، آن را خارج از صلاحیت این دادگاه، غیرقانونی و مانع عمده فرا روی صلح و برگزاری شفاف انتخابات توصیف کرد.

این درحالی است که محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری امروز یک شنبه(8، ثور) در مراسم تجلیل از بیست و هفتمین سالگرد پیروزی مجاهدین افغان گفت که تمام لویه جرگه ها در 18 سال اخیر نتایج مثبت داشتند و امروز نیز نباید در مورد جرگه و نیت نیک حکومت شک کرد.

جرگه مشورتی در تناقض با تلاش های سیاسیون برای صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد