توافقنامه-صلح-از-سوی-رئیس-جمهورغنی-و-گلبدین-حکمتیار-امضا-شد

توافقنامه صلح از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از طریق ویدیو کنفرانس امروز (۸میزان) با حضور اعضای کابینه، اعضای پارلمان و بزرگان سیاسی به امضا رسید.

به گزارش افغان خبر: در مراسم امضای این توافقنامه، در نخست گلبدین حکمتیار صلح را یگانه راه برای رسیدن به اهداف و انکشاف افغانستان دانست و تصریح کرد که صلح با تلاش های پیگیر دو طرف دست یافتنی شد.

حکمتیار علاوه کرد:"صلح اگر از جنگ مشکل تر نیست آسان هم نیست" و باید در این مورد تلاش زیاد انجام شود.

او از دولت خواست تا در مورد عملی شدن مواد این توافقنامه با صداقت عمل کرده و تک تک ماده های توافقنامه صلح را به اجرا بگذارد.

قرار است بعد از امضای این توافقنامه؛ دولت افغانستان تلاش کند تا حکمتیار و سایر سران حزب اسلامی را از لیست سیاه بین المللی بیرون کند و تحریم های جهانی علیه این حزب برداشته شود.

بعد از سخنان گبلدین حکمتیار، سند صلح از سوی رهبر حزب اسلامی امضا گردید و بعد از آن رئیس جمهورغنی سند مذکور را در کابل در حضور بزرگان سیاسی، اعضای کابینه و اعضای مجلسین شورای ملی به امضا رساند.

رئیس جمهورغنی در مراسم امضای این توافقنامه گفت: افغانستان بیش از۴۰ سال جنگ را تجربه کرده و اکنون مسئولیت حکومت است تا برای تأمین صلح تلاش نماید.

آقای غنی علاوه کرد که اکنون وظیفه مشترک دولت افغانستان و حزب اسلامی است تا برای پایان جنگ در کشور تلاش نموده و افغانستان را به شکوفایی برساند.

رئیس جمهورغنی بیان داشت:" صلح قیمت دارد و باید دو طرف برای برقراری صلح از خودگذری نماید و من حاضر هستم برای صلح سرخود را بدهم".

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور نیز در این مراسم بر تامین و انکشاف صلح در کشور تاکید کرد و افزود که جنگ به نفع بیگانگان است و تمام ضرر آن متوجه افغان ها میشود.

همچنان آقای عبدالله بیان داشت که در موافقتنامه صلح بین حزب اسلامی و دولت افغانستان حق هیچ کس ضایع نشده و تنها به هدف صلح و تامین امنیت تلاش شده است.

توافقنامه صلح از سوی رئیس جمهورغنی و گلبدین حکمتیار امضا شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد