ثبات-در-افغانستان-وابسته-به-حضور-دیپلماتیک-کشورها-است

وزیر امور خارجه پاکستان می‌گوید که برای ثبات در افغانستان باید کشورها از حضور مجدد دیپلماتیک شان به مردم افغانستان اطمینان دهند.

به گزارش افغان نیوز؛ شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان امروز(چهارشنبه، 17 سنبله) در نشست وزیران کشورهای همسایه افغانستان گفت که حوادث اخیر افغانستان از جمله فروپاشی ارتش و سقوط دولت، قابل پیش‌بینی نبود؛ اما این حوادث در افغانستان منطقه را در مرکز توجه جهانی قرار داده است.

قریشی افزود که همه ارزیابی‌ها پیش از فروپاشی ارتش و سقوط نظام، اشتباه بود و هیچ فردی نمی‌توانست، آن را پیش‌بینی کند.

وزیر خارجه پاکستان تحولات افغانستان را ناگهانی خواند؛ اما هم‌زمان با آن از ریخته نشدن خون شهروندان این کشور به عنوان «نکته مهم» یاد کرد. او تاکید کرد که چگونه‌گی تحول وضعیت در افغانستان پیامدهای عمیقی برای افغان‌ها، منطقه و جهان خواهد داشت.

آقای قریشی تصریح کرد؛ وضعیت کنونی در افغانستان نشان می‌دهد که چشم‌انداز درگیری‌های دراز‌مدت و جنگ داخلی در این کشور منتفی شده و وضعیت کنونی افغانستان «پیچیده» و «پر از نوسان» است.

او از تشکیل کابینه موقت طالبان به عنوان پیش‌رفت یاد کرد و گفت که همه کشورهای منطقه باید با واقعیت تازه در افغانستان دست‌وپنجه نرم کنند.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که در جریان ماه‌های گذشته در دیدارهایی با مقام‌های کشورهای چین، تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و ایران، بر برخی از موارد تأکید شده است که نیاز به یک رویکرد واحد دارد.

آقای قریشی از وضعیت امنیتی در امتداد مرزها، جلوگیری استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی، هجوم پناهنده‌گان جدید، قاچاق مواد مخدر، مهار گسترش عناصر افراطی، بحران کرونا و موانع اتصال منطقه‌ای به عنوان مسائل مورد بحث یاد کرده است.

این در حالی است که نشست مجازی وزیران کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزیران خارجه ترکمنستان، اوزییکستان، تاجیکستان، ایران، چین و پاکستان امروز به میزبانی پاکستان و ریاست شاه محمود قریشی دایر شد.

ثبات در افغانستان وابسته به حضور دیپلماتیک کشورها است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد