جلسۀ-شورای-عالی-اقتصادی-به-ریاست-رئیس-جمهورغنی-دایر-گردید

جلسۀ شورای عالی اقتصادی روز گدشته تحت ریاست محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دایر و بر اجرایی شدن طرح مارشال تاکید شد.

در این جلسه که روز گذشته در ارگ انجام شد، نمایندۀ شرکت گلبهار "طرح مارشال" که شامل کامپلیکس های رهایشی، تولید سمنت، ساخت کاشی و سرامیک، دوا، کاغذ و تولید آرد به ارزش ۱,۳ میلیارد دالر می باشد، مطرح گردید.

نماینده شرکت گلبهار گفت، این سرمایه گذاری که حداقل پنج سال را دربر خواهد گرفت به گونۀ مستقیم برای ده هزار و غیر مستقیم برای ۲۵ هزار تن زمینۀ کار را فراهم میکند.  وی اضافه کرد که با عملی شدن این طرح، در بخش تولید و سرمایه گذاری به خودکفایی نزدیک میشویم، عواید مالی دولت افزایش می یابد، واردات کاهش خواهد یافت و زمینۀ رشد اقتصادی مهیا و تسریع میگردد.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت از این سرمایه گذاری استقبال کرده گفت: حکومت وحدت ملی در چنین موارد اولویت قایل می شود و اطمینان داد که زمینۀ هرگونه سرمایه گذاری در این بخش فراهم خواهد شد. وی اضافه کرد که تولید سگرت باید از این حالت بیرون شود و به تولیداتی تأکید شود که مردم به آن شدید نیاز دارند و بالای آن باید بحث جداگانه صورت گیرد.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد گفت، با این سرمایه گذاری زمینه های بیشتری کاری فراهم میگردد و پیشنهاد کرد که در این بسته برای تطبیق هر فاز پروژه یک کمیسیون نظارت ایجاد گردد تا هر بخش آن به گونۀ دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

خلیل صدیق رئیس دافغانستان بانک سرمایه گذاری را از جانب شرکت متذکره به فال نیک گرفته گفت، شرکت گلبهار تا اکنون قرض دار کابل بانک می باشد، ابتدا باید این حساب را تصفیه و سپس اقدام به سرمایه گذاری کند.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور در خصوص بُعد امنیت این سرمایه گذاری اطمینان داده گفت، مانند پروژه های دیگر اقتصادی و تولیدی از این سرمایه گذاری حمایت و حفاظت میگردد.

رئیس جمهورغنی ضمن ستایش و استقبال از طرح سرمایه گذاری شرکت گلبهار، این سرمایه گذاری را مشروط بر حل موضوع رفع مقروضات کابل بانک از جانب شرکت نامبرده تأیید کرده، هدایت داد تا کمیتۀ بین الوزارتی تحت نظر اجمل احمدی مشاور رئیس جمهور  تشکیل و برای تطبیق هر پروژه ضرب الاجل تعیین گردد.

رئیس جمهور افزود، در بخش تولید سمنت باید به خودکفایی برسیم و به نماینده شرکت گلبهار گفت که فابریکۀ سمنت جبل السراج نیازمندیهای سرمایه گذاری شرکت آنها را پوره کرده نمی تواند بناً در بخش غوری سوم باید سرمایه گذاری صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست شرکت گلبهار که سیلوی کابل را برای تولید آرد تقاضا نموده بود گفت، منطقه صنعتی و اقتصادی باریکاب ساحۀ مناسب برای تأسیسات تولید آرد می باشد. همچنان رئیس جمهور بر جداسازی تولید سیگار از بخش های دیگر سرمایه گذاری تأکید کرد.

نماینده شرکت گلبهار گفت، شرکت گلبهار از کابل بانک مقروضیت ندارد و حاضر است در این باره اسناد را به محاکم ارائه نماید. رئیس جمهور دراین خصوص به اکلیل حکیمی وزیر مالیه هدایت داد که در هماهنگی با شرکت گلبهار، موضوع مقروضیت شرکت متذکره را از طریق محکمه پی گیری و تعقیب نماید.

جلسۀ شورای عالی اقتصادی به ریاست رئیس جمهورغنی دایر گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد