جنبش-روشنایی-تظاهرات-پلان-شده-شان-را-به-تعویق-اندازند-ارگ-آماده-مذاکره-هست

دفترسازمان ملل در افغانستان (یونما) در دیدار با شماری از نمایندگان جامعه هزاره، گفتگو میان دولت و جنبش روشنایی را تجیح داده و از معترضان خواست تا تظاهرات پلان شده شان را به تعویق اندازند.

به گزارش افغان خبر: جنبش روشنایی قرار است فردا ششم میزان در پی بی توجهی سازمان ملل در برابر خواست این جنبش و حادثه دوم اسد، تظاهراتی را در سراسر جهان در برابر نمایندگی های سازمان ملل برگزار نمایند.

دفتر سازمان ملل در افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفت، این سازمان نمایندگان جامعه هزاره را به یک بحث آزاد دعوت کرد، که تحت ریاست خانم پرنیال کاردیل، معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان تدویر یافت.

درجریان این نشست به شمول حمله غم انگیز انتحاری دوم اسد بر طرفداران جنبش روشنایی در چوک دهمزنگ کابل که داعش مسوولیت آنرا پذیرفت و درنتیجه ۸۵ تن کشته و ۴۰۰ تن دیگر را مجروح ساخت، موضوعات گوناگون مورد بحث قرار گرفت.

درین نشست، یافته های تحقیقات مستقل بخش حقوق بشر یوناما از این حمله با شرکت کنندگان شریک گردید.

یوناما بنابر ماموریت بین المللی خویش در عرصه حقوق بشر در افغانستان و حفاظت افراد ملکی در منازعات مسلحانه، ازین حمله گزارشی را تهیه کرده است که به زودی به نشر خواهد رسید.

درین نشست اعضای پارلمان، نماینده گان نهاد های جامعه مدنی به شمول جنبش روشنایی و همینگونه رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حضور داشت.

یوناما از آمادگی دولت برای دعوت اعضای جامعه هزاره، به شمول جنبش روشنایی برای گفتگو استقبال میکند.

این اداره از تمایل تمام جوانب برای گفتگو استقبال کرده و از آنها میخواهد که فرصت پیش آمده برای مذاکره را از دست ندهند.

یوناما همچنان خواستار به تعویق انداختن تظاهرات پلان شده‌یی جنبش روشنایی گردیده است.

از سوی هم ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌یی برای مذاکره با جنبش روشنایی اعلام آمادگی کرده است.

در این خبرنامه آمده:"حکومت وحدت ملی ضمن قدردانى از آنعده معترضانی ( موسوم به جنبش روشنايى) كه گفتگو را ترجيح داده و با حکومت وارد بحث شده اند، از سایر معترضان نیز دعوت می کند، از این روند استقبال و حمایت کنند".

براساس خبرنامه ریاست جمهوری؛ حکومت ضمن احترام به حق شهروندی تمام شهروندان کشور برای طرح مطالبات شان از راه فعالیت های مدنی و اعتراض های قانونی، با در نظر داشت شرایط امنیتی کشور بحث و گفتگو برای رسیدن به یک توافق مشترک را مناسب ترین و کم هزینه ترین گزینه می داند و آماده است در این راستا با معترضان مذاکره نماید.

قابل ذکر است که پیش از این جنبش روشنایی دو بار راهپیمایی های بزرگ مردمی را در برابر بی عدالتی سیستماتیک حکومت با مردم مناطق مرکزی و تغیر خط برق 500 کیلوولت توتاپ از بامیان-میدان وردک به سالنگ در کابل راه اندازی کرد و قرار است این بار جنبش مردمی روشنایی تظاهرات گسترده را در برابر نماینگی سازمان ملل به راه اندازد.

 

جنبش روشنایی تظاهرات پلان شده شان را به تعویق اندازند/ ارگ آماده مذاکره هست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد