جنگ-و-خشکسالی؛-چالش-های-کنونی-افغانستان

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در اجلاس سالانه‌ هیات اجرایی سازمان غذايى جهان گفت؛ افزایش بیجاشدگان در اثر جنگ‌های داخلى که به بیش‌ از نیم میلیون می‌رسد و خشک‌سالی که تولید مواد غذایی و زراعت را در ۲۰ ولایت کشور متأثر ساخته است، از چالش های موجود در افغانستان می باشد.

به گزارش افغان نیوز: در خبرنامه دفتر مطبوعاتى رياست اجرايى حکومت وحدت ملی آمده است که عبدالله عبدالله، رييس اجرايىه کشور، در اجلاس يادشده که ديروز در ايتاليا تدوير شد، گفته است که به اساس آمار دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) تنها در سال ۲۰۱۸ حدود ۳،۳ ميلیون شهروند افغانستان (بیش از ۱۰ درصد کل نفوذ کشور) نیازمند کمک‌های اولیه برای حفظ جان خود اند.

وى از همکارى نمایندگی برنامه جهانی غذا در افغانستان و در منطقه به خاطر تهیه برنامه استراتيژیک چهارساله برای افغانستان (جولای ۲۰۱۸ تا جون ۲۰۲۲) که در مورد محو گرسنگی در اکتوبر ۲۰۱۷ رسما آغاز گردیده، تشکر و قدردانی کرده، گفته است که افغانستان برای رسیدگی به چالش‌ها و نیازها به همکاری‌های بیشتر نیاز دارد.

موصوف افزود: «از دو بخش عمده‌ای که در طرح استراتیژیک روی آن تأکید گردیده، حمایت حکومت را اعلان می‌کنم: یک، پاسخ به بحران. ‌دو، اقدامات پیش‌گیرانه. از مجموع ۷۱۷ ميلیون دالر منابع و کمک برنامه جهانی غذا برای برنامه استراتیژیک کشوری، به افغانستان ۴۱٪ برای بحران‌غذایی ناشی از بحران‌های طبیعی یا انسانی اختصاص داده شده و ۵۹ درصد آن به اقدامات پیش‌گیرانه به نفوس آسیب‌پذیر.»

به گفته او قرار است حدود ۱۱ میلیون از شهروندان کشور، از مزایای این طرح استراتیژیک در سال‌هایی تعیین شده بهره‌مند گردند.

 رییس اجرایی حکومت افغانستان، افزايش عودت کننده گان از پاکستان و ايران به کشور را که در سال ٢٠١٨ تعداد آنها به بيش از يک ميليون تن خواهد رسيد، افزایش بیجاشدگان داخلی در اثر جنگ‌های داخلى کشور که به بیش‌تر از نیم میلیون می‌رسد و  خشک‌سالی که تولید مواد غذایی و زراعت را در ۲۰ ولایت کشور متأثر ساخته است، از چالش موجود در کشور خوانده است.

عبدالله گفته است: «باور داریم که برنامه‌های درازمدت ما و طرح‌های سازمان ملل، می‌توانند کمک کنند تا به صورت موثر و جدی باهم همکاری نماییم. از شما تقاضا می‌کنیم تا افغانستان را در تلاش‌هایش برای کاهش گرسنگی، ‌که کشور را در روند گذار به سوی توسعه و صلح پایدار یاری می‌رساند،‌ کمک نمایید.»

به گفته موصوف، کمک‌های بشردوستانه در سال ۲۰۱۸ برای افغانستان توسط دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) ۴۳۰ ميلیون دالر تخمین گردیده است؛ اما خشک‌سالی این تخمین را ۱۱۵ میلیون دالر افزایش داده و مجموع رقم کمک‌های بشری مورد نیاز به افغانستان را به ۵۴۵ ميلیون دالر می ‌رساند.

عبدالله گفته است: با در نظرداشت چالش‌هایی که در اثر خشک‌سالی و افزایش عودت‌کنندگان و بیجاشدگان ایجاد گردیده، ‌افغانستان می‌خواهد اطمینان حاصل نماید که مبلغ ۷۱۷ میلیون دالر پیش‌بینی شده در برنامه استراتیژیک با در نظرداشت وضعیت در کشور افزایش یابد؛ تا امنیت و مصئونیت غذایی مردم تأمین گردد.

او اظهار اميدوارى کرده است تا سه نهاد سازمان ملل مقیم روم، فعالیت‌های خود در افغانستان را به هدف تأثیر بیش‌تر و موثرتر هماهنگ سازند و نهادهای ملی کشور ما را در بخش امنیت و مصئونیت غذایی در عرصه ظرفیت سازی و بهترشدن شیوه‌های زراعت کمک نمایند.

داکتر عبدالله گفت: «من اینجا آمده‌ام تا برای برنامه جهانی غذا و همکاران شما اطمینان بدهم که حکومت وحدت ملی در بالاترین سطح رهبری، از هیچ‌نوع تلاش برای همکاری در راستای تطبیق برنامه استراتیژیک کشوری این سازمان برای افغانستان طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ فروگذار نمی‌کند.»

همچنان به اساس خبرنامه، عبدالله عبدالله ديروز با دیوید بیسلی رییس اجرایی برنامۀ جهانی غذا ديدار نموده و هردو طرف تاکید کرده اند که پشتیبانی قاطع اعضای هیات اجرایی، از برنامه‌ استراتیژیک برنامه جهانی غذا بیانگر حمایت گستردۀ جهانی از افغانستان است.

او در نشست سالانه‌ هیات اجرایی برنامه جهانی غذا با نمایندگان کشورهای کمک کننده برای افغانستان چون ناروی٬‌ آلمان٬ هالند٬‌ اتریش٬ کانادا٬‌ ایالات متحده امریکا و بریتانیا نيز دیدار کرده و خواهان کمک در بخش خشکسالى براى افغانستان شده است.

جنگ و خشکسالی؛ چالش های کنونی افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد