جهان-براساس-رعایت-حقوق-زنان-با-طالبان-تعامل-کند

رییس پارلمان اروپا در نخستین روز نشست ویژه این نهاد درباره زنان افغانستان گفت که جهان هر گونه تعامل با طالبان را منوط به احترام به حقوق زنان کند.

به گزارش افغان نیوز؛ روبرتا متزولا، رییس پارلمان اروپا، روز (سه شنبه، ۱۲ دلو) در سخنرانی خود «تبعیض سیستماتیک جنسیتی» علیه زنان افغان از سوی نظام حاکم را محکوم کرد. 

وی گفت که اتحادیه اروپا موضع محکمی را در قبال حقوق زنان و دسترسی آن‌ها به آموزش، کار و شمولیت در عرصه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیرنده در افغانستان اختیار کرده است.

او گفت جهان باید نیازهای زنان افغان را در اولویت خود قرار دهد.

انجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالییود و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که از نخستین سخنرانان این نشست بود گفت، با وجود آنکه فعالان زن به خاطر اعتراضات شان بازداشت می‌شوند و زنان افغان از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند اما نباید امید را از دست داد.

او از دولت طالبان خواست که تمنا زریاب پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض را رها کنند و اجازه دهند تا دختران به مکتب بروند.

انجلینا جولی از سران کشورهای جهان خواست طالبان را به خاطر نقض حقوق زنان پاسخگو کنند.

پارلمان اروپا نشست ویژه دو روزه‌ را زیر عنوان «روزهای زنان افغان» برگزار کرده است.

اتحادیه اروپا هدف از برگزاری این نشست را حفظ توجه به وضعیت زنان افغان در سطح بالای دستور کار اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خوانده و گفته که جلسات این کنفرانس بر وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان پس از تسلط طالبان و عقبگرد در زمینه حقوق و جایگاه اجتماعی آن‌ها متمرکز است.

جهان براساس رعایت حقوق زنان با طالبان تعامل کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد