حضور-پرشور-مردم-قندهار-و-کاستی-های-کمیسیون-انتخابات

سرانجام پس از یک هفته تاخیر، انتخابات مجلس نمایندگان با مشکلات و کاستی های متعدد همانند سایر ولایات کشور، ناوقت صبح امروز در ولایت قندهار برگزار شد.

به گزارش افغان نیوز: زرغونه کاکر عضو شورای ولایتی قندهار، امروز شنبه(5، عقرب) به خبرنگار افغان نیوز گفت که نبود تاپه، خرابی سیستم بایومتریک، راه ندادن ناظران بر سر صندوق ها، مداخله کارمندان کمیسیون در روند رای دهی و تاخیر در برگزاری رای دهی از مشکلات انتخابات پارلمانی در ولایت کندهار می باشند.

بانو کاکر می افزاید که تمامی مراکز رای دهی در ولایت کندهار با این قبیل مشکلات روبرو اند و کمیسیون هیچ برنامه ای برای حل آن ندارد و کارمندان کمیسیون حاضر در محل رای دهی برای توجیه مسئله، پاسخ های غیر قانونی ارایه می کنند.

این عضو شورای ولایتی کندهار خاطر نشان ساخت که در ولسوالی پنچوایی روند رای دهی به کندی پیش می رود و در اکثر مراکز این ولسوالی هنوز هیچ رای گیری ٖآغاز نشده است.

وی هشدار می دهد، در صورتی که کمیسیون راه حل برای رفع مشکلات موجود در مراکز این ولسوالی نداشته باشد، ممکن است پروسه انتخابات به روزهای سوم و چهار کشیده شود.

او همچنان اظهار داشت که مردم در این پروسه با شور و شوق خاصی حضور یافته اند اما کم کاری و کاستی های کمیسیون مستقل انتخابات باعث شده که دلسرد شوند.

کاکر علاوه کرد که در بسیاری از مراکز رای دهی به ناظران اجازه داده نمی شود تا از پروسه بصورت جدی نظارت کنند و این کار می تواند به شفافیت انتخابات این ولایت صدمه بزند.

سید جان خاکریزوال عضو دیگر شورای ولایتی قندهار وضعیت امنیتی را بصورت کلی رضایت بخش خواند اما تاکید نمود که تنها در دو ولسوالی نیش و معروف به دلیل تهدید و تسلط طالبان در آن، انتخابات برگزار نشده است.

آقای خاکریزوال اضافه می کند که در این دو ولسوالی به تعداد ۳۸ مرکز بوده که تمامی این مراکز مسدود و تاکنون هیچ صندوقی گذاشته نشده است.

این عضو شورای ولایتی کندهار تعداد مراکز رای دهی برای جمعیت این ولایت را کافی نمی داند و می گوید که ۱۶۷ مرکز برای نفوس یک میلیون و ۶۰۰ هزاری کندهار بسنده نیست.

از سوی هم وی کندی روند انتخابات امروز کندهار را یک چالش دانست و هشدار داد در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، منجر به دلسردی و خستگی مردم خواهند شد.

سید احمد سیلاب عضو دیگر شورای ولایتی کندهار افزود که نرسیدن مواد انتخاباتی، عدم هماهنگی میان کارمندان و کمیسیون مستقل انتخابات و خرابی سیستم بایومتریک و بی توجهی کمیسیون به مشکلات انتخاباتی از دلایل تاخیر یک تا نیم ساعتی برگزاری انتخابات است.

آقای سیلاب علاوه کرد؛ اشتراک مردم به پای صندوق های رای بیشتر از آن است که تصو می کریم اما کاستی های کمیسیون برای این مردم نگران کننده بوده و احتمال دارد شماری از مردم  بدون استفاده از رای به خانه های شان برگردند.

حضور پرشور مردم قندهار و کاستی های کمیسیون انتخابات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد