حل-بحران-افغانستان-بدون-مذاکرات-نا-ممکن-است

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: هنوز هم یک نکته برای همه واضح است که حل بحران افغانستان بدون مذاکرات مستقیم، همه جانبه و فراگیر نا ممکن می باشد.

به گزارش افغان نیوز: تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، روز گذشته در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: "تلاش‌های یک سال گذشته در افغانستان بسیار امیدواری‌ها را برای دورنمای صلح در افغانستان ایجاد کرده بود و هنوز هم یک نکته برای همه واضح است که حل بحران افغانستان بدون مذاکرات مستقیم، همه جانبه و فراگیر نا ممکن است.

او تاکید کرد که این بسیار "مهم و لازمی" است که به زودترین فرصت مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.

یاماموتو افزود" "بسیار کوشش‌ها در این راستا انجام شده و این کوشش‌ها یک فرصتی دسترسی به مذاکرات مستقیم بین افغان‌ها را در آینده نزدیک فراهم ساخت، اکنون این کوشش‌ها نباید متوقف شوند."

تدامیچی یاماموتو گفت به بسیاری افغانها از سرتاسر این کشور گوش داده و امید و ترس همزمان را در میان آن‌ها مشاهده می‌کند.

او افزود: "تجربه‌ها از مذاکرات صلح گذشته در سرتاسر جهان نشان داده‌ وقتی که تصور یک مذاکرات موثر به حقیقت تبدیل می‌شود، چالش‌ها و مشکلات هم بیشتر می‌شود. مرحله نهایی که راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی باز می‌کند دشوارتر می‌شود و به معامله حساس نیاز دارد و در این مرحله به همکاری همه ما ضرورت است."

به گفته یاماموتو، مذاکرات غیر رسمی اخیر بین نماینده‌های جامعه افغانستان و طالبان در مسکو و دوحه فرصت را برای صحبت در مورد بسیاری از مسایل حساس فراهم نمود، مسایلی که برای صلح مهم می‌باشند.

او گفت امیدوار است که این تجربه دوام کند و مذاکرات عمیقتر شوند و یک نتیجه مثمر به بار آورند.

یاماموتو گفت که می‌خواهد بر این نکته تاکید کند که "مذاکرات صلح باید خشونت را کاهش دهد و در نهایت آتش‌بس حاصل شود."

این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز دوشنبه (۱۸ سنبله) به خبرنگاران گفت: "تا جایی‌که مربوط من می‌شود، گفت‌وگوها منتفی است."

حل بحران افغانستان بدون مذاکرات نا ممکن است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد