حمایت-جامعه-جهانی-از-دولت-افغانستان،-به-قوت-خود-باقی-است

محمد سرور دانش معاون رئیس جمهور با سفیر ناروی در کابل روی حمایت جامعه جهانی، انتخابات و تجهیز نیروهای مسلح کشور بحث کرده، گفت که جامعه جهانی با قوت تمام افغانستان را یاری میکند.

به گزارش افغان نیوز: خانم ماری سکاری، سفیر کشور ناروی در افغانستان، روز دوشنبه (28حمل)  با سرور دانش معاون رییس جمهور دیدار کرد.

دراین دیدار، ادامۀ همکاری ها و حمایت سیاسی جامعه جهانی از دولت افغانستان، مسائل مربوط به انتخابات، تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی، مبارزه با فساد وتطبیق اصلاحات اداری مورد بحث قرا گرفت.

معاون رییس جمهور از همکاری های که دولت ناروی در بخش های مختلف در گذشته و یک ونیم دهۀ اخیر با مردم افغانستان داشته است، قدردانی کرده گفت: کشور ناروی در نحوۀ حکومتداری، حمایت از دموکراسی، تأمین حقوق بشر و دسترسی شهروندان به ارائه خدمات یکی از کشور های نمونه درجهان است.

استا د دانش در مورد ادامه همکاری سیاسی بین دولت افغانستان و جامعه جهانی در عرصه های مختلف به خصوص در امر مبارزه با تروریزم گفت که حمایت جامعه جهانی به عنوان همکاران بین المللی افغانستان و ازجمله ایالات متحده امریکا از دولت افغانستان همچون گذشته به قوت خود باقی است.

معاون رییس جمهور اذعان داشت : حکومت وحدت ملی با اینکه به تأمین صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت تأکید دارد؛ اما پالیسی و استراتیژی حکومت مبنی بر مبارزۀ قاطع با تروریزم و افراط گرایی واضح است و هیچ تردیدی در آن نیست.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی و برنامه ریزی های مشترک بین حکومت افغانستان و همکاران بین المللی آن به خصوص نیروهای مأموریت حمایت قاطع بیش از گذشته تقویت یافته است ، خاطرنشان کرد: برخی از اختلاف نظرها مبنی بر چگونگی مبارزه با تروریزم که در سطح ملی مطرح می شود، مصرف سیاسی دارد.

استاد دانش به همکاری بیشتر جامعه جهانی و نیروهای بین المللی در تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی کشور تأکید کرده ،گفت: حکومت افغانستان نیز به منظور تقویت هرچه بیشتر نیروهای امنیتی و مبارزه با فساد گام های بسیاری برداشته است که خوشبختانه مشکلات در امور مالی تا حدودی به کنترول درآمده است، اما کافی نیست و این حرکت همچنان رو به جلو ادامه دارد.

معاون رییس جمهور در مورد انتخابات نیز گفت که تا چند روز دیگر کار هیأتی که به منظور امکان سنجی برگزاری انتخابات الکترونیکی توظیف شده بود پایان یافته و نتایج بررسی آنان به حکومت تحویل داده می شود که درآن صورت تصمیم نهایی در مورد انتخابات به زودی اتخاذ می گردد.

بنا به اظهارات معاون رییس جمهور: هیات رهبری حکومت افغانستان و کمیسیونهای انتخاباتی با اتفاق نظر و به منظور تأمین شفافیت، صرفه جویی در هزینه و تهداب گذاری فرایندی که در آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد، به برگزاری انتخابات الکترونیکی تأکید دارد.

وی علاوه بر این، آغاز توزیع تذکره الکترونیکی را مکمل الکترونیکی شدن پروسه های انتخاباتی خوانده ،ابراز داشت: طرح کمیسیون انتخابات مبنی بر تعیین چگونگی حوزه های انتخاباتی به حکومت رسیده و بررسی های ابتدایی دراین زمینه جریان دارد.

استاد دانش با اشاره به نقش همکاران بین المللی افغانستان، تجارب و نقش سازمان ملل متحد را در برگزاری انتخابات پر اهمیت خوانده گفت: از دید هیأت رهبری حکومت وحدت ملی هرمکانیزم و راهکاری که ازسوی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای تأمین بودجه انتخابات در نظر گرفته شود مورد قبول است.

در این دیدار خانم ماری سکاری، سفیر کشور ناروی در افغانستان، از پیشرفت های حکومت افغانستان در زمینه های برگزاری انتخابات، مبارزه با پدیده فساد به خصوص در ارگانهای امنیتی، توسعه مناسبات سیاسی بین افغانستان و جامعۀ جهانی ابراز خرسندی کرد.

وی گفت حکومت ناروی برای کمک به دولت و مردم افغانستان متعهد بوده و تعهدات ارائه شده از سوی آن کشور در کنفرانس های وارسا و بروکسل، نشانۀ عزم قاطع دولت ناروی به کمک و همکاری باحکومت وحدت ملی است.

وی در مورد انتخابات نیز گفت که همکاران بین المللی افغانستان از نتایج بررسی های هیأت امکان سنجی الکترونیکی شدن پروسه انتخابات حمایت خواهد کرد ولی آنچه که برای جامعۀ جهانی بیشتر مورد تأکید قرار دارد این است که پروسه انتخابات به صورت آزاد، منصفانه، سراسری وشفاف برگزار شود.

سفیر کشور ناروی، ضمن تأکید به شفافیت مکانیزم تأمین و مصرف بودجه انتخابات گفت که انتخابات یگانه راه مسالمت آمیز انتقال قدرت و توسعۀ دموکراسی درافغانستان است و جامعه جهانی دراین زمینه دولت و مردم افغانستان را یاری خواهد کرد.

وی از اقدامات حکومت وحدت ملی مبنی بر مبارزه با فساد و تطبیق اصلاحات در نهادهای امنیتی استقبال کرده گفت که همکاری کشور ناروی در برنامه ارتقای ظرفیت نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهد یافت.

حمایت جامعه جهانی از دولت افغانستان، به قوت خود باقی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد