حنفی-ا-ا-خواستار-تعامل-مثبت-با-کشورهای-همسایه-است

مقام‌های امارت اسلامی در برنامه گرامیداشت از هفتمین سال روز کشته شدن ملا محمد اختر منصور، رهیر پیشین ا.ا می‌گویند که امارت اسلامی خواهان تعامل مثبت با تمام کشورهای همسایه می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ مقام‌های امارت اسلامی از هفتمین سال روز کشته شدن ملا محمد اختر منصور روز گذشته ( دوشنبه، ۱ جوزا) در کابل تجلیل نمودند. 

عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرا در این برنامه گفت که حکومت سرپرست خواهان تعامل مثبت با تمام کشورهای همسایه می‌باشد. 

حنفی افزود که امارت اسلامی با هیچ یک از کشورهای منطقه و فرامنطقه دشمنی ندارد و خواهان روابط تجاری و اقتصادی با آنان می‌باشد. 

او تاکید کرد که از خاک افغانستان علیه هیچ یک از کشورهای منطقه و فرا منطقه تهدید نمی‌شود. 

معاون ریاست الوزرا از تمام کشورهای همسایه خواست که در راستای کارهای زیربنایی افغانستان را کمک نمایند و با تعزیرات مانع رشد افغانستان نشوند. 

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه در این برنامه با اشاره به مشکلات آب میان افغانستان و ایران گفت که این مشکل باید از راه دیپلوماتیک حل شود. 

متقی افزود که در سال جاری در بند کمال خان آب نیست و نباید جمهوری اسلامی ایران مسئله حقابه را سیاسی سازد. 

او از مسوولان جمهوری اسلامی خواست که وضعیت خشکسالی‌های اخیر را در نظر گرفته و حقابه درخواست نمایند. 

متقی از گزارش سازمان نجات یا آی‌آر‌سی یاد آور شده و گفت که افغانستان سومین کشور آسیب پذیر از نگاه خشک سالی و تغییر اقلیم ‌در جهان می‌باشد. 

او بیان داشت که فاصله بند کجکی تا سیستان و بلوچستان ۶۰۰ کیلومتر بوده که جریان آب کم در این مسیر جذب زمین‌ها شده و به آنجا نمی‌رسد. 

سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که جمهوری اسلامی باید به جای سر و صداهای مطبوعاتی، این موضوعات را از راه تفاهم و گفتگو حل نماید. 

او تاکید دارد که امارت اسلامی بر تعهد حقابه میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران که در ۱۳۵۱ منعقد شده است، پایبند می‌باشد. 

این در حالی است که رییس جمهور اسلامی ایران چند روز قبل در بیانیه‌ای تلویزیونی خواهان حقابه سیستان و بلوچستان ایران از امارت اسلامی شد. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

حنفی: ا.ا خواستار تعامل مثبت با کشورهای همسایه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد