حکومت-افغانستان-به-مشارکت-سیاسی-زنان-باور-ندارد

اعضای اجماع زنان جوان افغانستان از عدم حضور و مشارکت معنادار شان در هیأت مذاکره‌کننده با گروه طالبان انتقاد کرده و می‌گویند که اگر فشار جامعه جهانی نباشد، حکومت افغانستان هنوز هم به حضور معنادار زنان در بدنه حکومت و مشارکت سیاسی آنان باور ندارد.

به گزارش افغان نیوز: نگینه یاری، عضو اجماع زنان جوان افغانستان، دیروز( شنبه، 21 سرطان) در نشست خبری گفت که اعضای مذاکره‌کننده حکومت نمی‌توانند از حقوق، ارزش‌ها و دست‌آوردهای زنان در میز مذاکره با گروه طالبان دفاع نمایند؛ زیرا ترکیب این هیأت ناعادلانه بوده و زنان جوان در آن حضور ندارند.

خانم یاری افزود که زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی نقش ندارند و در مسئله رهایی زندانیان گروه طالبان، حکومت به نظریات زنان افغانستان که قربانی اصلی جنگ هستند، هیچ‌گونه توجه نکرده است.

به گفته خانم یاری، در تفاهم‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله، جایگاه و نقش زنان نادیده گرفته‌شده است و در این تفاهم‌نامه که سرنوشت کشور را رقم زد، هیچ زنی حضور نداشت. او تأکید کرد؛ در پروسه صلح که زنان در آن حضور نداشته باشند، آینده صلح در کشور تاریک و مبهم است و اگر صلح هم تأمین شود، پایدار و دائمی نخواهد بود.

صغرا سعادت، عضو دیگر اجماع زنان جوان افغانستان نیز گفت که دیدگاه طالبان نسبت به زنان تغییر نکرده است و در توافقنامه این گروه با امریکا هیچ زنی در هیأت گروه سیاسی طالبان حضور نداشت.

در همین حال، خانم سعادت از تصمیم حکومت مبنی بر اختصاص دادن کرسی معاونت والی‌ها به زنان در 34 ولایت کشور استقبال کرده؛ اما تأکید کرد که این تصمیم حکومت سیاسی و نمایشی است و هنوز هیچ میکانیزم مشخص برای انتخاب زنان شایسته برای معاونت والی‌ها وجود ندارد و همگی بر اساس زد و بندها و وابستگی‌های سیاسی از سوی ارگ انتخاب می‌شوند.

خانم سعادت افزود که زنان باید بر اساس شایسته‌سالاری و تخصصی گرایی در کرسی‌ معاونی ولایت‌ها تعیین شود، نه بر اساس قوم و زد و بندهای سیاسی در درون ارگ ریاست جمهوری. او تأکید کرد که گزینش زنان در معاونیت والی‌ها بدون میکانیزم مشخص و شفاف، مسئله قومیت را در کشور داغ‌تر کرده و زنان به دنبال اشخاص و افراد سیاسی قوم خود هستند تا از آدرس آنان به مقام معاونیت ولایت‌ها برسند.

این عضو اجماع زنان جوان افغانستان گفت که حکومت نباید با سرنوشت و مشارکت سیاسی زنان بازی سیاسی کند؛ باید زنانی را در کرسی معاونیت ولایت‌ها انتخابات نماید که شایستگی و تخصص داشته باشند، نه شناخت سیاسی و واسطه.

به باور خانم سعادت، گزینش زنان در مقام معاونت ولایت‌ها بر اساس زد و بندهای سیاسی، زمینه سوءاستفاده‌های جنسی را بیشتر در کشور دامن می‌زند و این امر بر توانائی‌ها و هویت زنان نیز آسیب جدی می‌رساند.

در اخیر، اجماع زنان جوان افغانستان با نشر اعلامیه تأکید کردند که شمار زنان در ترکیب هیأت گفتگوکننده حکومت با طالبان افزایش یابد و حکومت باید دست‌کم در 5 ولایت امن، زنان را به‌عنوان والی معرفی نماید.

در اعلامیه آمده است حکومت باید میکانیزم واضح و شفاف را برای انتخاب معاونین والی‌ها ایجاد نماید و در کابینه خود زنان شایسته و دارای اهلیت، باتجربه و متخصص را به وزارت‌های مرتبط معرفی نماید.

این در حالی است که چندی پیش، کابینه طرح ریاست جمهوری مبنی بر اختصاص یافتن کرسی معاونت ولایت‌ها به زنان را تصویب کرد که این اقدام حکومت با واکنش‌های برخی نهاد‌های حامی زنان روبرو شده و آن را ناشی از نمایش سیاسی و فشار جامعه جهانی خوانده اند.

حکومت افغانستان به مشارکت سیاسی زنان باور ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد