حکومت-باید-آتش‌بس-را-پیش‌شرط-مذاکرات-صلح-قرار-دهد

شبکه زنان افغان و ائتلاف زنان برای صلح از افزایش خشونت‌های طالبان انتقاد کرده و می‌گویند که حکومت باید آتش‌بس را پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح قرار دهد.

به گزارش افغان نیوز:  روشن مشعل، مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان افغان امروز( چهار شنبه، 25 سرطان) در نشست خبری گفت که پس از امضا توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان قرار بود مذاکرات بین الافغانی آغاز شود؛ اما« متاسفانه نه تنها مذاکرات میان حکومت و طالبان آغاز نشده بلکه خشونت این گروه پس از آتش بس سه روزه عید چند برابر افزایش یافته است».

خانم مشعل افزود که خشونت و افزایش جنگ گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور همه روزه از افراد ملکی و نظامی نیز قربانی می‌گیرد.

او تاکید کرد که زنان و مردم افغانستان بارها مسئله آتش‌بس را مطرح کرده اند؛ اما خشونت طالبان افزایش یافته و این گروه حملات هدفمند خود را در ولایت‌های کشور از جمله کابل، هلمند وسمنگان شدت بخشیده و حکومت و جامعه جهانی هم در برابر آن سکوت کرده اند.

مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان تاکید کرد که جامعه جهانی باید روی طالبان فشار آورد تا این گروه آتش‌بس نماید و دیگر به نام صلح و پایان جنگ از مردم افغانستان قربانی نگیرد.

گل مکی سیاوش، از دیگر اعضای شبکه زنان افغان گفت که جنگ افغانستان جنگ قدرت‌ و جنگ نیابتی است و همه روزه به آن دامن زده می‌شود؛ اما پرشس اساسی این است که چرا حکومت افغانستان در برابر خشونت‌ها و تلفات افراد ملکی خاموشی اختیار کرده است؟

خانم سیاوش تاکید کرد که طرف‌های درگیر جنگ افغانستان اراده قاطع برای صلح ندارند، و اگر اراده وجود می‌داشت تا کنون آتش‌بس صورت می‌گرفت و صلح تنها واژه تکراری و رویایی برای مردم افغانستان باقی نمی‌ماند.

به گفته خانم سیاوش؛ اکنون هیچ تضمینی وجود ندارد که گروه طالبان پس از رهایی 5 هزار زندانی‌شان به صلح تن دهد و برای پایان جنگ چهل ساله افغانستان تلاش نماید.

این عضو شبکه زنان افغان از خاموشی حکومت در برابر افزایش خشونت‌های گروه طالبان انتقاد کرده و گفت که حکومت باید موضوعات پشت پرده پروسه صلح را روشن سازد؛ زیرا مردم نسبت پیش‌برد پروسه صلح از سوی حکومت بی باور شده اند.

در اخیر، شبکه زنان افغان و ائتلاف زنان برای صلح با نشر اعلامیه از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواستار آتش‌بس فوری شده و تاکید کردند که حکومت باید آتش‌بس را پیش شرط مذاکرات صلح قرار دهد.

در اعلامیه آنان آمده است که کشورهای حامی صلح از جمله امریکا، اتحادیه اروپا، قطر و کشورهای همسایه باید از هر راه ممکن، روی گروه طالبان به خاطر توافق روی آتش‌بس عمومی و پایان خشونت‌ها‌، فشار وارد نمایند.

این درحالی است که ریاست عمومی امنیت ملی کشور در واکنش به حمله موتر بم طالبان در ولایت سمنگان اعلام نموده که این گروه بر ضد ارزش های اسلامی و حقوق انسانی عمل کرده و به زودی پاسخ دندان شکن خواهند گرفت.

حکومت باید آتش‌بس را پیش‌شرط مذاکرات صلح قرار دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد