نامه-سرگشاده-زنان-افغان-به-رهبران-زن-در-جهان

شماری از زنان افغانستان در نامه‌ی سرگشاده‌ خطاب به رهبران زن در جهان گفته اند که در روند گفتگوهای صلح با رهبران طالبان، آنان نگران ضایع شدن حقوق شان از سوی این گروه اند.

به گزارش افغان نیوز: ائتلاف زنان افغانستان در نامه‌ی سرگشاده‌یی از رهبران زن در جهان خواسته اند که در کنارشان بایستند و از حقوق زنان در افغانستان محافظت کنند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان، ارنا سولبرگ، نخست وزیر ناروی، کیلی کرفت و شماری دیگر رهبران زن در جهان از مخاطبان این نامه هستند.

زنان افغانستان نگرانی‌های شان‌را در مورد از دست ندادن حقوق شان در گفتگوهای صلح بیان کرده و گفته اند که "برخلاف دیگر روندهای صلح که در مورد بی عدالتی‌های گذشته می‌باشد، این روند(گفتگوهای صلح افغانستان) همچنان تهدیدی است برای بی عدالتی‌های که در آینده در برابر زنان روی دست گرفته شود."

آنان در این نامه گفته اند که در روند گفتگوهای صلح گروه طالبان شامل است و زنان افغانستان نگران ضایع شدن حقوق شان از سوی این گروه اند.

در نامه خطاب به رهبران زن در جهان آمده است؛ چیزهای زیادی اند که به زنان در کشورهای تان داده شده است، اما "عملکردهای بسیار خورد مانند ترک خانه بدون ترس و انتقام، پیاده روی کردن در پارک و خندیدن با دوستان در جاهای عمومی از چیزهای اساسی است که ما نگران از دست دادن دوباره‌شان هستیم."

آنان به این باور اند که دیدگاه طالبان در مورد زنان تکامل نیافته و این گروه به سرکوب زنان در بخش‌های از کشور که زیر کنترول دارند ادامه می‌دهند. طالبان همچنان اظهاراتی را بیان کرده اند که به زنان در محدوده‌ی شرع حقوق خواهند داد.

 شماری زیادی از افغا‌ن‌ها به ویژه زنان به این باور اند که تفسیر طالبان از قانون شرع با آن‌چه‌ که در سایر کشورهای اسلامی وجود دارد فرق دارد. زنان در اکثر کشورهای اسلامی از حقوقی برخوردار اند که طالبان در زمان حاکمیت شان آنها را از زنان گرفته بودند.

در این نامه زنان افغان گفته اند که مبارزات برای برابری زنان در تمام دنیا زنده است و افزوده: "این راه طولانی است تا زنان به تمام حقوق شان دست یابند، اما در افغانستان دستیابی به این حقوق دشوارتر است و ما (زنان افغانستان) اجازه نمی‌دهیم که به عقب برگردیم."

آنان از رهبران زن در جهان خواسته اند که با زنان افغانستان بیاستند و تاکید کرده اند: "ما به تلاش‌های مان به عنوان مساله‌ی مرگ و زندگی ادامه خواهیم داد، اما با این نامه، ما از شما می‌خواهیم که صدای ما را بشنوید."

نگرانی زنان در حالی مطرح می‌شوند که بربنیاد گزارش‌ها، قرار است گفتگوهای میان افغانان طی کمتر از دو هفته‌ی دیگر در دوحه، پایتخت قطر آغاز شود.

نامه سرگشاده زنان افغان به رهبران زن در جهان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد