حکومت-باید-نفوس-کوچی‌ها-را-مشخص-کند

رییس انسجام کوچی ها خواهان توزیع شناسنامه شده و از حکومت خواست که نفوس کوچی ها را در سراسر کشور باید مشخص کند.

به گزارش افغان نیوز: شورای انسجام کوچی‌های کشور، امروز( شنبه 26 حوت) در یک گردهمایی در خیمه لوی جرگه در کابل، خواستار توزیع امکانات آموزشی و صحی برای باشندگان شان شدند.

دلاور فیضان، رئیس انسجام کوچی‌های کشور گفت که برای کوچی‌ها حکومت تا کنون هیچ گونه خدمات عرضه نکرده و کاملا بی توجه بوده است.

آقای فیضان از بی‌توجهی وزیران انتقاد کرد و گفت که بیش از چهار ماه می‌شود که به وی وقت ملاقات و رسیدگی به مشکلات کوچی‌ها را نمی‌دهند.

رئیس انسجام قوم کوچی‌ها خاطرنشان کرد که ما یک پلان اقتصادی جامع به حکومت تحویل داده‌ایم که اگر حکومت آن را تطبیق کند، سالانه ۳۱ میلیارد دالر عاید دولت می‌شود.

فیضان تاکید کرد که حکومت باید نفوس کوچی‌ها را مشخص کند و یک کمیسیون متشکل از ثبت احوال نفوس، اداره احصایه، وزیر داخله و نمایندگان کوچی‌ها برای تثبیت نفوس آنان ایجاد شود و برای تمام کوچی‌ها شناسنامه توزیع شود.

ملک میر حمزه، نماینده کوچی‌های شمال کشور گفت: "ما امروز برای حل مشکلات و چالش‌های فرا راه خود به کابل آمده‌ایم" وی ادعا کرد که مالچرهای کوچی‌ها در سراسر کشور غصب شده است و این معضل باید از سوی دولت مرکزی حل شود.

این نماینده کوچی‌ها از نبود مکاتب و کلینیک‌ها و نیز عدم اشتغال زایی انتقاد کرد و خواستار توجه جدی دولت شد.

آقای میر حمزه از کم توجهی حکومت نسبت به کوچی‌ها گلایه کرد و گفت که حکومت ما را نسبت به اقوام دیگر مورد کم‌توجهی قرار داده است و باید یک وزارت برای کوچی‌ها ایجاد کند.

عبدالحق حقیار، نماینده کوچی‌های شرق گفت که برخی‌ها کشور را به گروگان گرفته و حکومت توانایی برکناری ماموران خود را ندارد.

وی افزود که دیروز کلان‌های شان چوکی حکومت را به گروگان گرفته بودند و امروز وارثین آنان این کار را می‌کنند.

دولت خان، نماینده کوچی‌های ولایت بادغیس گفت باید برای محصولات مالداری کوچی‌ها بازار مناسب ایجاد شود تا به اقتصاد آنان کمک شود.

عارف خان، نماینده دیگری کوچی‌ها از گروه طالبان خواست که دست از جنگ بردارند و با دولت یک‌جا شوند.

او همچنان گفت که کوچی‌های افغانستان از طرح صلح حکومت با طالبان نیز حمایت می‌کنند.

این نماینده کوچی‌ها تصریح کرد که ۵۰۰ هزار کوچی بی‌جاشده در کشور وجود دارند و هیچ کدام‌شان شناسنانه ندارند که باید حکومت برای آنان شناسنامه توزیع کند.

آقای عارف خان علاوه نمود که ما ۵ هزار نفر برای تامین امنیت پروژه تاپی به گونه آماده در اختیار داریم.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان کشور به این باورند که در افغانستان اقوام کوچی وجود ندارند.

حکومت باید نفوس کوچی‌ها را مشخص کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد