حکومت-در-تلاش-برگزاری-انتخابات-پارلمانی-است

رئیس جمهور غنی به منظور برگذاری انتخابات پارلمانی با حضور کمیشنران کمیسیون انتخابات، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و برخی سفرای کشورهای خارجی مقیم افغانستان جلسه برگذار نمود.

به گزارش افغان خبر: جلسۀ به منظور بحث پیرامون آمادگی‌های برگزاری انتخابات ولسی جرگه، به ریاست محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور با حضور کمیشنران کمیسیون انتخابات، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و برخی سفرای کشورهای خارجی مقیم افغانستان دایر گردید.

در این جلسه که شام روز گذشته در ارگ انجام شد، نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات کشور، گزارش کارکردهای این کمیسیون در بخش‌های مالی، حقوقی و تخنیکی و نیز مشوره با نهادها به ویژه احزاب سیاسی را به جلسه ارائه کرد.

رئیس‌جمهور کشور گفت که حکومت ارادۀ قوی سیاسی برای آوردن اصلاحات همه‌جانبه و برگزاری انتخابات ولسی جرگه دارد و کمیسیون مستقل انتخابات باید تقسیم‌بندی و پلان‌های مشخص انتخاباتی را به‌گونۀ اساسی روی دست گیرد.

رئیس‌جمهور غنی تصریح کرد که لازم است کمیسیون مستقل انتخابات اصلاحات سازمانی، تقویم انتخابات و فهرست نیازمندی‌های آن نهاد را تنظیم نماید، تا کارها بدون وقفه انجام پذیرد. وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات برنامه‌ها و امکانات را باید به شکلی تنظیم و تدارک نماید که هم سبب کاهش هزینه گردد و هم پایدار باشد.

رئیس‌جمهور کشور علاوه کرد که یک کمیتۀ متخصص در بخش تکنالوژی تشکیل گردد زیرا استفاده از تکنالوژی مدرن می‌تواند شفافیت انتخابات را بیشتر تضمین کند. وی بر حل بنیادی مشکلات گذشتۀ کمیسیون‌های انتخاباتی تأکید کرده گفت، اکنون ظرفیت قوای بشری در کشور به‌و‌جود آمده و از این ظرفیت‌ها در انتخابات‌های پیش رو استفاده صورت گیرد.

رئیس‌جمهور از همکاران بین‌المللی خواست تا اقدامات و کمک‌های را که به‌خاطر برگزاری انتخابات آینده روی‌دست می‌گیرند، طوری فراهم نمایند که از قوام و دوام بیشتر برخوردار باشد و در انتخابات‌های بعدی نیز از آن‌ها استفاده شود.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی بر شفافیت همه‌جانبۀ انتخابات تأکید ورزیده گفت که براساس قانون جدید انتخابات، هرکسی که مرتکب فساد، تقلب و تخطی در روندهای انتخابات گردد، مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور گفت که حکومت تعهد مالی خود را به ارزش ۳۰ میلیون دالر به‌خاطر برگزاری انتخابات پیش رو تدارک دیده‌است که به دست‌رس کمیسیون مستقل انتخابات قرار خواهد داد. وی همچنان از همکاران بین‌المللی خواست تا با وزارت مالیه زمینۀ همکاری مالی را جستجو نمایند.

در این جلسه، داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت طی سخنانی گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات ارادۀ جدی دارد، و تأکید حکومت بر آوردن اصلاحات سازمانی در کمیسیون‌های انتخاباتی بوده که مطابق پلان‌ها باید عملی گردد.

محمدسرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور در خصوص ابعاد برگزاری انتخابات آینده صحبت کرده گفت، ما از لحاظ زمانی فرصت اندک داریم و کمیسیون انتخابات پلان کاری واضح هم‌راه با تقویم انتخابات پیش رو را تنظیم و با مردم شریک سازد.

در ادامه، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و شماری از سفرای کشورهای خارجی مقیم افغانستان، از موقف حکومت در رابطه با برگزاری انتخابات پیش رو استقبال کردند و حمایت همه‌جانبۀ شانرا از این روند دموکراتیک و شفاف اعلام داشتند.

آن‌ها گفتند که یک کمیتۀ هماهنگی دراین زمینه ایجاد گردیده تا روی موضوعات مختلف انتخابات به‌ویژه در عرصه‌های مالی، امنیتی و تخنیکی انتخابات بحث نماید.

رئیس‌جمهور کشور در اخیر این جلسه بیان داشت که ما باید بنیادها و معیارهای را در عرصۀ انتخابات مشخص سازیم که انتخابات های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ براساس همین معیارها انجام شود. وی تصریح کرد که کمیسیون مستقل انتخابات باید مردم، نهادها مدنی و سیاسی و رسانه‌ها را در جریان اقدامات خود در راستای برگزاری انتخابات قرار دهد.

در این جلسه محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، سلام رحیمی، احمد نادر نادی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتیژیک، کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد، سفرای امریکا، انگلستان، اتحادیۀ اروپا، ناروی، جاپان، جرمنی و همچنان نمایندۀ مأموریت حمایت قاطع نیز حضور داشتند.

حکومت در تلاش برگزاری انتخابات پارلمانی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد