حکومت-در-کار-کمیسیون-های-انتخاباتی-مداخله-میکند-صلاحات-انتخاباتی-اجرا-نمیشود

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید؛ حکومت در کار کمیسیون‌های انتخابات و سمع شکایات انتخابتی دخالت می‌کند و نمی‌خواهد که اصلاحات انتخاباتی صورت گیرد.

به گزارش افغان خبر؛ محمد نعیم ایوبی رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) امروز (چهارشنبه 29 جدی) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ پروسه انتخابات افغانستان تبدیل به یک سناریوی سیاسی شده است، حکومت و جامعه جهانی با سرنوشت مردم بازی می‌کنند.

آقای ایوبی گفت؛ حکومت وحدت ملی در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت میکند و این عملکرد حکومت نشان می‌دهد که هیچ گونه اراده برای اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی وجود ندارد.

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) بیان داشت؛ یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که کمیشنران برکنار شده کمیسیون‌های انتخاباتی تمام امکانات موجود را نیز با خود برده اند و در حال حاضر هیچ گونه امکانات در کمیسیون‌های انتخابات و سمع شکایات انتخابات وجود ندارد.

ایوبی افزود؛ سران حکومت تنها میخواهد چهره‌ها در نهادهای انتخاباتی تغییر کند و اراده بر آوردن اصلاحات وجود ندارد. او گفت؛ یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که افراد حکومتی در مرکز و ولایات کشور بالای نهادهای انتخاباتی فشار  وارد می‌کند تا افراد انان به کار گماشته شود و از این طریق بتوانند در امور انتخاباتی آینده کشور دخالت کنند.

سه مورد کلیدی وجود دارد تا انتخابات آینده شفاف برگزار شود:

  1. لیست تمام رای دهندگان در سراسر کشور تهیه گردد، اگر کمیسیون های انتخاباتی قادر به تهیه لیست رای دهندگان نیستند تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان میتواند با نهادهای انتخاباتی در این زمینه همکاری کند.
  2. نهادهای انتخاباتی باید تحلیل و بررسی همه جانبه از وضعیت امنیتی کشور داشته باشد که در کدام ولسوالی‌ها، آنان میتوانند انتخابات را برگزار کنند.
  3. حوزه های انتخاباتی باید مشخص شود.

ایوبی بیان داشت؛ حکومت علاقمند به استقاده از تکنولوژی در انتخابات پیش رو نیست، چرا که با استفاده از تکنولوژی افراد زورمند نمیتوانند افراد خود را در نهادهای انتخاباتی به کار گمارند.

یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی به جامعه جهانی اصلاحات انتخاباتی بود اما تا هنوز هیچ گونه اصلاحاتی صورت نگرفته است.

ایوبی افزود؛ کمیشنران جدید از آغاز کار خویش تاکنون کارهای زیادی انجام داده اند اما مشکلات نیز سد راه این افراد وجود دارد که باید بر طرف شود، از جمله اطلاع رسانی است که تا هنوز کمیسیون ها در این امر ناکام بوده اند.

او از کمیسیون های انتخاباتی خواست که زمان انتخابات را مشخص کند تا مردم بیشتر از این سرگردان نباشد.

با برگزار شدن انتخابات و برگزاری انتخابات غیر شفاف همه نهادهای دولتی در حال حاضر غیر قانونی اند و هیچ گونه مشروعیت مردمی ندارند.

حکومت در کار کمیسیون های انتخاباتی مداخله میکند/ صلاحات انتخاباتی اجرا نمیشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد