حکومت-رهایی-زندانیان-طالب-نیاز-به-بحث-های-تخنیکی-دارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کشور در پیوند به تاخیر رهایی زندانیان گروه طالبان می‌گوید که این روند نیاز به بحث های تخنیکی بیشتر دارد.

به گزارش افغان نیوز: جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی امروز سه‌شنبه( 12، حمل ) در یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ براساس آخرین ویدیو کنفرانس که از سوی حکومت با طالبان صورت گرفت، توافق شده تا گروه طالبان هیئتی را برای بحث روی موارد فنی بیشتر زندانیان با دولت افغانستان به کابل اعزام کند.

اما آقای فیصل زمان دقیق سفر هیئت طالبان به کابل را مشخص نکرد.

از سوی هم، گروه طالبان نیز تاکنون در مورد عدم آغاز این روند و تاریخ معیین گفتگوهای دوباره اظهار نظری نکرده است. اما ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان گفته است که سفر هیئت این گروه بنا به برخی مشکلات تخنیکی به تاخیر افتاده است.

بربنیاد توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان، قرار است 5 هزار زندانی این گروه از زندان های افغانستان رها شوند، اما تاکنون روند رهایی زندانیان آغاز نشده است، اما گروه طالبان رهایی این زندانیان را پیش شرط شروع مذاکرات بین الافغانی عنوان کرده است.

این در حالی است که طالبان فهرست هیئت گفتگو کننده را نیز همه شمول ندانسته و گفته اند که با این هئیت گفتگو نخواهند کرد.

به دنبال مخالفت طالبان با ترکیب هیئت حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح، ارگ ریاست جمهوری اعلام نموده که هیئت فراگیر است؛ زیرا در ترکیب آن عالمان، فعالان مدنی، زنان، نمایندگان احزاب سیاسی و حکومت همه حضور دارند و طالبان نباید بهانه جویی کنند.

در همین حال، وحید عمر، مشاور رئیس جمهورغنی، درامور ارتباط عامه گفته است که اگر در هر مرحله مذاکرات صلح بهانه های جدید جستجو و مطرح گردد، پروسه صلح با این شیوه پیشرفتی نخواهد داشت.

با این حال، سیداکبرآغا، فرمانده پیشین گروه طالبان می‌گوید که کاهش خشونت ها، رهایی زندانیان طالبان و آغاز گفتگو های میان افغانی سه مورد بسیار مهم در توافقنامه  صلح میان امریکا و طالبان می باشد که تاهنوز عملی نشده اند.

حکومت: رهایی زندانیان طالب نیاز به بحث های تخنیکی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد